Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Gedda

Gästhamnar 2011 priser service osv.

Rekommendera Poster

Hej!

Nu har jag haft tre veckor runt på västkusten och en sak jag har märkt är att gästhamnsbesöken har minskat i allmänhet. Det som jag ser som en möjlig anledning eller rättare sagt anledningar är vädret, folk ligger hellre ute vid öar och övernattar och den förmodligen största anledningen är PRISERNA i gästhamnarna.

Låg tre nätter i Norra hamnen i Lysekil, där kostade det från 240:-/natt (0-12m) 40 i ström. Det som ingick i de priset var som vanligt toa,dusch och sopor, fanns dock ett litet smärre problem. Toaletterna och duscharna gick inte att låsa, och det var inte avsedda enbart för gästhamnen. Koderna till dusch/toalett stod på dörrarna så vem som helst kunde knata in på toa och alla vet ju hur fräscha offentliga toaletter blir. Så av ren princip så vägrade jag betala två sista nätterna. 

Någon annan som har något att säga om årets gästhamnar, synpukter på priser och service?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mariefred i Mälaren tar 280:- vilket känns allt annat än billigt.

Gratis toa/dusch samt el i stolpe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Upptäckte idag att Norrtälje har fått sjömack (redan förra året) men att nattplats i hamnen kostar 280 kr inkl el vatten och 100 kronor dagen. Norrtälje har P-skiva om man kommer med bil och te x vill äta lunch men om man vill äta lunch medelst båt så tillkommer 100 kronor... Hutlöst.

Promarin heter företaget tror jag som tydligen sköter gästhamn och marina nu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.De´ där jävla promarin.Jag vill inte ha el med de har varit så hyggliga att inkludera elen för att nästan alla???ville ha el så!!!.

Dyrare än saltsjöbaden som i alla fall känns som en gästhamn.

Har aldrig legat så lite i gästhams som i år och kommer ALDRIG mer att åka till norrtälje.Inte heller till någon annan promarina om jag kan undvika det.

Träffade en gubbe dår som var lika upprörd som jag som sa samma sak.

De säger att de ger bättre service och det är därför men jag tycker det är samma som förut fast för dyrt.Nästa år har de bojavgift för nästan alla vill ligga med boj i stället för ankare :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Grebbestad 340 kr inkl el, man ligger inte mer än en natt,och kommer nog inte dit igen.Koster 200 inkl el tycker jag är ok med allt vad det innebär med hantering på en ö. Ja det börjar bli dyrt: Läste  i GT att turismen har minskat i Bohuslän!!!!

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om dom inser att dom lite av gräver sin egen grav. Men det är klart dom ska ju överleva hela vintern också, tycker dock inte det är ett giltigt skäl att ta 300:- per natt.

Mitt tidigare exempel på Lysekil, där kom en kille ut och tog betalt på kvällen, dock bara kontanter, betalade man med kort var man hänvisad till en kortautomat inne vid toaletterna. gick givetvis och betalade första natten, andra natten kom det ingen och jag gick inte och betalade eftersom servicen var såpass låg. Han kom inte tredje natten heller, hade dock vart intressant att fråga honom vad som ingick i hamnavgiften och sedan ställa motfrågan om det skall vara nödvändigt att man ska va två man för att gå på dass. en vakt utanför och en som gör sina behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har två gästhamnsnätter i Sverige i år.

Den första var Nynäshamn där vi blev inblåsta när vi var och handlade. 200 pix har jag för mig det kostade. Nyttjade varken dusch eller toa så de kan jag inte uttala mig om men det jag gillade var att de hade en lite rib ute hela dagen och hänvisade båtarna till bryggor som hade plats. Och den natten var det nog mer än fullt pga blåsten.

Den andra var Trosa. Har för mig det kostade 160 och deras serviceanläggningar var som vanligt mycket fräscha.

Som jämförelse kan jag nämna att i Mariehamn på Åland kostade en natt 23 Euro inkl ett mindre bra fungerande WiFi. Bra service och toa och duschar i övrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen vill jag nog påstå att vi är flitigt besökta utav våra grannar som härstammar norr om strömstad som i sin tur trissar upp priserna, det är en märkbar skillnad på strömstad och söderut i pris!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Host host... Jag tillhör ju de där grannarna från norr även om det kanske inte märks i skrift. Jag tycker ändå 280 kr är dyrt och faktiskt värre med 100 kronor när man skall göra ett ärende på dagtid.

Tyvärr måste jag utnyttja Norrtälje gästahamn senare i veckan en natt p ga besök med utgång och middag. Sen om jag kan finna ett sätt att belasta eluttaget med 9,98 Ampere...........angel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag låg i Oxelösund i tre nätter (varav en var jag blev inblåst och då var det nästan fullt) hos Promarina. Elen ingick vilket jag inte behöver, helt ny dusch och toa, så det var fräscht. Bredband ingick men fungerade inte. En kille tog emot oss. De som låg vid yttre pontonen fick en sömnlös natt, pontonerna gungade och drog till sig båtarna så flera fick en kyss Detta var inte första gången detta händer jag jag tycker nog  att personalen kunde varnat för detta och hänvisat till platser längre in. På vardagar gick en Tuff-tåg till centrum regelbundet, mycket bra ordnat när man skall bunkra skaffning.

Jag mejlade till hamnkaptenen mina synpunker och fick svar inom ett dygn och de tackade för synpunkterna. Tycker det borde vårda sitt varumärke bättre. Faran är stor när kritiken är likartat från andra Promarinahamnar. Synd bara att det inte finns lika många hamnar som P-hus. Nästa år skall jag testa Nävekvarn som jag hört mycket gott om. Senare låg jag i Stegeborg för 200:- vilket kändes bättre.

Krasst kan väl hamnarna ta vad dom vill? Eller finns det regler för detta? Vi har ju inget val när det blåser eller skall bunka.

Lite bilder från Bråviken och hamnen

Senast ändrad av Vilse | 07 augusti 2011 | 22:52

Senast ändrad av Vilse | 07 augusti 2011 | 22:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi betalar 100 --> 120 kr / natt och ingen trängsel. Det har sina fördelar att inte vara i storstadsregionerna och segla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2-300 för en hamnplats känn mycket.  Det är lite trist när  kommunala hamnar läggs ut på stora företag som inte har annat intresse än vinst. Båtbranchen behöver inte ett SKI-Star  som har monopol.  Kanske skulle båklubbar kunna köra mer gästhamnar och bli ett bra alternativ.

Själv seglar jag i Vänern och här kostar det runt hundringen och det känns ganska ok för att få en ren toa och en dusch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägger mej sällan i gästhamnar som tar mer en 100 kr/natt, vägrar att betala hamnavgift för att handla/Äta.

Har flertalet gånger gått in till privata småhamnar och bett om lov att ligga nån timma för att handla/äta och det har aldrig varit några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Tro det eller ej men p ga kinkiga vindar i Furusundsområdet så valde jag att gå till Furusunds gästhamn. Väl där ser jag att det också är Promarine! Priset var naturligvis 280 sek.

Trots 40 år med båt i Arholma/Björkfjärds området så var detta första gången jag övernattar i en gästhamn! Men det skall sägas att service och hjälpsamhet från personalen i Furusund var det inget fel på, långt ifrån (uteslutande ungdommar som jobbar)

Rätt skönt att veta att man inte draggar (det skedde inatt då vindarna kastade 360 grader runt) Kul med ström på båten..... Jäkligt god Brie/Pastramimacka hos marinan och vedungspizzan nere vid färjeläget var faktiskt extremt god.

Lite kul med det sociala i en gästhamn också och bara se på folk och båtar, blir nog fler besök i gästahamnar MEN 280 är för högt och det skall vara gratis på platser som Norrtälje om man kommer för nyttobesök precis som med bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är ett jävla otyg dom har börjat med, DAGSAVGIFT! skulle aldrig för mitt liv betala för att ligga i hamn en timme för att springa till Ica eller käka lunch!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lite skillnad på dagliggare och dagliggare också. Har sett båtar som kommer in i gästhamnen vid 10-tiden, kopplar i landströmmen och tar sedan bussen in till närbelägna stad för att handla. Kommer tillbaka och äter något man handlat i staden, tar sedan en dusch och vilar ut, men är dj...t noga att kasta loss innan hamnvakten kommer och tar betalt :-( I de fallen är det helt klart befogat med dagavgift. Andra kommer in och spenderar sina pengar  under någon timma vid de faciliteter som finns vid marinan. De ska helt klart inte betala dagavgift, men det är svårt att säga vem som är vem. Man kanske får göra som i moderna p-hus, dra kortet när du kommer och samma när du åker och betala för faktisk liggtid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har du helt rätt i! en väldigt svår balansgång om vem som är vem i hamnen. men jag är emot avgifter. Båtlivet är väl sista friheten i detta land. men det börjar gå utför med det också med 0.2lagen och hutlösa priser på bränsle!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låg i somras i Norrtelje gästhamn, 280 kr för en plats i ån,långt till duschar och wc och ett öronbedövande oljud från ett tivoli på andra sidan ån.  Det dröjer nog innan jag återkommer.

Förra helgen låg jag i gästhamnen på Ingmarsö, kan rekomenderas, trevligt mottagande och en mycket fin vedeldad bastu, välskött och trivsamt, 200 kr el och bastu men det känndes prisvärt.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny säsong och snart dags för gästhamnsbesök, alltså lyfter jag denna tråd igen.

Jag tycker så många av oss båtägare som möjligt undviker Promarinas dyra gästhamnar denna säsong. Vi måste visa dom att det inte går att plocka ut sådana priser för dålig service.

Försök sprida budskapet, detta är vårt sätt att utöva makt. Självklart vill vi ju innerst inne att hamnarna ska få finnas där men det är prissättningen vi motsätter oss. Men får dom för få besökare kommer det att synas i deras årsredovisning och eftersom pengar är det enda dom verkar förstå får vi svara med samma mynt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mambo

Tror att det är svårt att få lönsamhet i en gästhamn, investeringar i stora dyra bryggor, och bara 1 fullsatt månad om året. Dom behöver nog ta betalt, såg i deras bokslut att de gjort förlust de senaste 3 åren,

Självklart ska du inte använda gästhamnarna om du tycker det är för dyrt, men att driva gästhamnar tycks inte vara det bästa man kan göra om man vill tjäna pengar.

Senast ändrad av bigl | 20 april 2012 | 16:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående : Jag tycker så många av oss båtägare som möjligt undviker Promarinas dyra gästhamnar denna säsong. Vi måste visa dom att det inte går att plocka ut sådana priser för dålig service. .

Jag träffade dem på mässan i Älvsjö. Jag talade om vad jag tyckte om de 2 gånger 2011 jag legat på deras marinor. D.V.S J-a Skojare. Såg ärligt ut som de aldrig hade hört någon kritik. Eller så trodde de att de skulle få någon slagsberöm . angry

Nää, ska till nästan varje pris undvika dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låg precis i LillaBommen Göteborg. 440kr inkl el. De stängde toa o dusch kl 3 Ingen hänvisning till alternativa toaletter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag låg en natt i Vänersborgs gästhamn nu i helgen.

Det var rent och snyggt, skyddat och mycket trevlig och hjälpsam personal. Priset 180kr  för min lilla båt (8,5m) 40 för elanslutning kändes OK. 

Att man kunde köpa bunker, båttillbehör samt enklare livsmedel i hamnen är ytterligare ett plus i kanten!

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När många börjar använda MarinWiki (www.marinwiki.se) blir det lite självreglerande vilka gästhamanr som får positiv kritik och vilka som får negativ och då även vilka hamnar som får flest besökare.

Ni har väl inte missat möjligheten att lämna omdömen på MarinWiki???

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Priset i alla ära men nybygda duschar av militär 70-talsstandard (öppna och utan löstagbart duschmunstycke) dessutom rätt så trångt drar ner betyget rejält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...