StinaB 0 Postad 7 Augusti , 2011 Hej! Är det någon som vet modellbeteckningen för volvo penta 700 (tillverkad 1976 tror jag)? Vilken impeller ska man köpa till denna modell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amplifly 0 Postad 7 Augusti , 2011 Hej, det finns ingen nytillverkning av impeller till din motor men t.ex. Bengt Ahls Marin på Tyresö eller Marinhallen i Eskilstuna kan hjälpa dig med att ta fram en som passar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StinaB 0 Postad 7 Augusti , 2011 Ok, tack för tipsen! Jag tänkte se om jag hittade någon universalimpeller och då hittade jag denna sidan: http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Impeller/Volvo-Penta/ Men vet ju inte vilken modellbeteckning det är.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amplifly 0 Postad 7 Augusti , 2011 Samtliga listade på den sidan (Biltema) är inombordsmotorer. Har för mig att det ska finnas någon udda bensindriven inombordare avsedd för segelbåtar som har samma impeller som vissa av utombordarna. Har även hört att Bengt Ahl, Marinhallen och liknande firmor gör om en snarlik impeller som är till evinrude så att den passar VP/Archimedes motorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amplifly 0 Postad 7 Augusti , 2011 MB2 skall inombordsmotorn heta och den skall enligt utsago ha samma impeller som Volvo pentas småmotorer upp till 20hk. Alltså inte aktuell i ditt fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 7 Augusti , 2011 Hej Jag har imp till VP 700 även massa andra reservdelar till hela motorn.. från minsta skruv till reservdelskataloger (som även innehåller elschema alla inställningar för tändning o f.gasare) Ang modellnr. så e de dom 3 första siffrorna som e intressant för att avgöra årsmodell upp till -79/80. För motorer sålda -81 & -82 ska de vara 1. & 2. nr före motornr. ps MB2/50s imp funkar enbart upp till 9hk. Mvh Carolina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser