Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
JimmySvardhagen

Förstabåtsköpare 8-9m båt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är ny här på maringuiden. Går i funderingar på att skaffa en båt i storlek 8-9m. Att helt enkelt välja båt framför sommarstuga och husvagn.. Min fundering är vad den stora skillnaden är på att ge 250-300k för tex en Bayliner, Sea Ray eller Crownline jämfört med att lägga 500-700k för tex en Bavaria eller liknande i samma storlek. Jag fattar ju att det är någon sorts kvalitétsskillnad..

 

Ska tillägga att jag med fru är förstagångsköpare. Har tillbringat semestrar på båt med vänfamiljer tidigare.

Tack för svar

mvh

Jimmy

http://www.jimmycarlsson.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en artikel i Vi Båtägare nr  6 2011 om jänkebåtar som kan vara läsvärd. Här är en sammanfattning 

Jänkebåtar byggs rationellt i stora serier och de byggs för amerikaner. Båtarna används mest i insjöar för fiske, vattensport och picknick. Att ströåka eller lägga till i naturhamn är främmande. Allemansrätt finns förstås inte och markägarna har ofta vapenlicens.  Båtar under 25 fot står ofta täckta på garageinfarten när de inte används och de äntarar oftast båten akterifrån när den används.

Tillverkarna bygger efter hur båtarna används och de har som regel polstrade fasta dynor eftersom de är väl skyddade på gareuppfarten, klistrade mattor överallt, ingen eller sämre utfört stävräcke, bekväm förarplats, mugghållare överallt( oftast fler än antalet handtag att hålla sig i), stort motorrum där oftast även batteriet sitter, ledningar dragna huller om buller, dålig eller ingen ljudisolering, omöjlig stuvplats för ankare och tamp, små knapar, snygga linjer och bra skrov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du kan dra paraleller direkt till bilvärlden. Du kan köpa en Bentley för 2 mill, eller en Volvo V70 för 300.000. Är Volvo en dårlig bil då?, Eller är Bentley en så extrem hållbar och bra bil? Nej blir jo givetvis svaret på både frågorna. Det finns båtar för olika krav, önskomål, användande etc etc. Forsök att hitta en båt som passar era behov och önskomål. Oftast så använder båttillverkaran samma motor/drev tilverkare så det handlar mest om skillnader på båten.

Lycka till:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SeaRay och övriga USA båtar i 26-30 fots klassen är i regel bra bobåtar. Man får mycket båt för pengarna.

Dock ska man ha klart för sig att dessa är gjorda för Amerikanskt sjöliv dvs man ligger vid brygga i hamn oftast med aktern mot bryggan. Detta gör att scarndäck är obefintliga eller saknas helt. Vissa av modellerna har öppningsbar vindruta så man kan ta sig från fördäck till sittbrunn den vägen. 

Har man småbarn är det kanske ingen lyckad kombination.

Finns ju andra alternativ beroende på vilken fart man vill åka på sjön tex Maxim 26 eller Nimbus 26. Vill man åka lite fortare så är tex Coronet 32 Oceanfarer en bra bobåt med hög kvalite

För alla båtköp gäller att motorer och drivlina är i bra skick.



Senast ändrad av Gelis | 07 augusti 2011 | 13:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Varför skulle det vara problem att ligga i naturhamn med jänkebåt?!

Att förflytta sig genom framrutan går fortare än att förflytta sig ut ur en HT båt genom aktern och via skarndäck nå fören.

Det var väl negativt inlägg om amerikanska båtar tycker jag.

Kolla på Chaparral mfl, lycka till!

Ranger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast så tycker jag att 666D3 skriver rätt bra inlägg men i detta så har han blivit hjärntvättad av den svenska båtpressen (vilka är sponsrade av svenska båttillverkare)om synen på amerikanska båtar.

Många av de nyare båtarna har både öppningsbar ruta och mattor som sitter med tryckknappar.

Mitt tips är att åka och kolla på ett gäng båtar av alla fabrikat (även nordiska) och bilda dig en egen uppfattning om vad som passar er. Att amerikanska båtar skulle vara av en lägre kvalite kan man avfärda ganska snabbt, det som folk oftast menar är kvalitetskänsla och inte hurvida båten håller eller ej. Att många amerkanska båtar fått dåligt rykte kan bero på att många köper båtar osedda från Usa och då är det ju ganska lätt att få hem ett lik.

Ytterligare en anledning kan vara att Bayliner mfl. har många prisvärda instegsbåtar som köps av folk som aldrig haft båt och därför inte vet hur de ska sköta dem.

 

Det viktigaste rådet är att vara kräsen när du ska köpa båt. Åk runt till många handlare och ha gärna med dig en kompis som kan se med nyktraögon och som inte är lika köpsugen som du. Det kan vara ett sätt att undvika de värsta minorna.

 

 

Mvh. En som ägt tre nordiska båtar och dessutom jobbat i branschen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sneglat lite på Flipper 850 ett tag nu. Jag förstår att det är en fantastiskt bra och praktisk båt, även om den inte tilltalar mig lika mycket designmässigt som de något nyare amerikanska båtarna. Något jag prioterar högt är att ha en båt med dieselmotor, vilket det sällan sitter i amerikanska båtar. Att kunna ha en marschfart på uppåt 18-20 knop och ändå inte större förbrukning än 1,0-1,3 vore drömmen.

//Jimmy

http://www.jimmycarlsson.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du åka billigt ta en titt på sniporna, riktigt bra bobåtar med billig försäkring, billig i diesel och rymliga, ta exempelvis Polar 29, en riktigt toppenbåt att bo i. Packar och stuvar undan allt för 4 personern och 4 veckors packning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk runt till lite Marinor o titta runt, även båtmässorna i vinter är ett tips.

Om ni inte ska ha ny båt så får man ändå lite ideer hur man vill ha sin båt efter att ha tittat på lite olika båttyper. Själva så kom vi på att vi inte ville hålla på o krångla med kapell-knäppning så vi började leta efter en kabin-båt, tittade på både amerikanska o europeiska båtmärken men föll till slut på en båt just för att den har öppen planlösning o därför kändes större än den är. Att man dessutom kan låsa kabin-dörren när man lämnar båten är väl i o för sig en falsk säkerhet men känns ändå bra.

Ville också helst ha Diesel men man får ju kompromissa när man köper beg. Nu ångrar jag inte att vi tog bensin för åttorna går väldigt tyst när man tuffar fram i 6-7 knop som vi oftast gör. Kan även nämna att alla amerikanska båtar går mycket bra i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt och hållet med om föregående inlägg.  Det är guld värt att åka runt och titta på marinor, mässor och kika runt lite i allmänhet. Träffar man någon ägare till båten kan man ju alltid fråga runt lite om situationen tillåter.

Jag såg exempelvis en ca 26 fots Crownline midcabin på en mässa för några år sedan och blev mycket förtjust i den, samtidigt som jag såg en likvärdig Regal (den med skärmmössan) som jag inte gillade lika mycket etc. 

När man kommit en bit på vägen är det också såklart värt att testköra ganska ordentligt, de kan ju skilja lite på hur båtar beter sig i sjön och vad som passar. Skillnaden mellan en smugglerstil och Snipatyp är ju relativt stor med ett spektra därimellan. För länge sedan körde jag några lite äldre Sea Ray, en 23 och en 25 fotare, vilka var totalt olika i sjön (till 25 fotarens fördel). Hade inte kunnat tänka mig att det var såpass stor skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det om man köper en relativt gammal båt, typ 80-tal. Hur länge håller ett skrov tex på en Flipper 850.? Hur slits det?

 

//Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt tidigare inlägg gjore jag en sammanfattning av vad artikelförfattaren skrev men det kunde man kanske missförstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Då du är förstagångsköpare så skulle jag inte rekomendera att lägga mer än max 300K för en båt nu när det finns ett enormt utbud. Båtar i den prisklassen är betydligt lättare att sälja den dagen ni sen ska byta jämfört med väldigt dyra båtar och det är inte alls säkert att ni träffar rätt i ert båtval med den första båten. Och det är ju bra och ha lite reservbudget för alla prylar som ni kanske vill montera dit efterråt för ingen båt är komplett från början speciellt inte helt nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag och min fru har precis gått i samma tankar som er och nu äntligen slagit till på en bobåt istället för sommarstuga/hus vid vatten.

Vi köpte en amerikanare på 8,5 m. Vi tittade tidigare på båtar i 7,5 m-klassen och de var oftast drygt 2,5 m bred. Den båt vi nu köpt är 3 m bred. Den halvmetern gör, vad vi upplever, väldigt stor skillnad när man ska just bo i båten. Du kan gå runt den som lagar mat i köket, du sitter rymligt i ruffen, det är betydligt rymligare på däck m.m.

Sen är det så att på amerikanarna så är det ett räcke runt hela fören vilket gör det bökigare att gå i land i naturhamnar (om det inte är bortmonterat tidigare, ska vara räcke runt hela fören enl. amerikansk lag). Vi kommer att såga ett hål där och installera en peke för att gör det enklare vid landstigningar.

Vi fick också offra dieselmotor mot en bensinmotor för att hitta den sommarstuga som passade oss. Då vi också mest puttrar på i 5-7 knop så låter den inte så mycket och förbrukningen är ok (har inte mätt exakt än dock). Amerikanare är väl i stort sett aldrig med dieselmotor original så är det en dieselmotor på en amerikanare är motorn troligen bytt och då får du lägga på uppskattningsvis drygt 100 kkr på priset (?).

Nimbus, Aquador m.fl. är riktigt fina båtar men priset är då ett helt annat.

Det som vi tittade mycket på var hur båten var planerad: att det går att sitta minst 4 i aktern och äta. En del amerikanare (t.ex. vissa Glastron) är inte alls planerade för det.

Några av de märken som vi tyckt märkt ut sig under den tid (ca 3 år) som vi letat efter en amerikansk sommarstuge-båt är (i vår prisklass och önskemål): Regal, Chaparral, Monterey och Maxum.

Titta er inte blind på längden utan titta också på bredden. Försök också att hitta en båt med en motor istället för två (två = dubbel service, dubbelt så mycket som kan gå sönder/bytas etc.).

Ett annat tips är att endast leta båtar som säljs av företag, då vet du att båten är CE-märkt, du har någon att vända dig till om det är något som händer och det är en annan trygghet för dig som köpare.

Lycka till och hoppas att ni finner en båt som passar er!

Mvh
Fredrik



Senast ändrad av _fredrik_ | 14 augusti 2011 | 22:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jimmy.

Att skrovet skulle ge upp på en Flipper 850 har jag aldrig hört talas om.

Givetvis finns det en del jobb med en äldre båt men vi är många som är nöjda med våra Flipper 850 båtar.

Om du inte har hittat till www.flipper850.se så kan du hitta mycket info på forumet där.

 

MVH

Göran Nilsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...