Jonas76 0 Postad 6 Augusti , 2011 Hej Jag har en 40 hästars Archimedes utombordare som fungerar fint i motor o drev. Nu e det så att den har blivit till åren och börjat strula med bensinen (för mycket eller för lite?). Har läst på nätet någonstans att det e samma motor som archimedes 70hk och att det var något som man gjorde med nåt som gjorde att det blev 70 hk istället för 40 hk. Stämmer det och isåfall hur? Annars hur trimmar jag den och var finns det delar att köpa? Det sitter en bing förgasare nu nån som vet hur stor den är? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvopenta400 0 Postad 6 Augusti , 2011 Köp isåfall ett insug från en penta 50-55-60 hk så varje cylinder får varsin förgasare så kanske det blir några flera hästar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amplifly 0 Postad 7 Augusti , 2011 Så vitt jag vet så är 70hk motorn på 900cc med block i gjutjärn, fanns även en strypt version på 55hk. Din 40hk är samma block som 35 och 45hk och är på 500cc så jag tror att all form av originalmodifiering är att glömma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 7 Augusti , 2011 Hej Jag instämmer me föregående inlägg.. går inte heller att byta insug med 55 - 60. Ang bensinstrulet.. Har du de svarta plastlocket med insugsröret??... för utan de går dom lite struligt på lågt varv och vid gaspådrag. Mvh Carolina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas76 0 Postad 8 Augusti , 2011 Ja jag har insugs locket det svarta och hon går fint på låga varv. Har nu haft isär förgasare och blåst rent och kollat membranet i pumpen utan problem. Så då e det bara att den drar tjuvluft nånstans eller att den elektriska choken inte stänger. Tack för era svar mvh jonas76 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas76 0 Postad 9 Augusti , 2011 Det sitter en elektrisk choke på motorn men hur kollar jag att den fungerar som den ska? Om den inte stänger så flödar den motorn om jag förstått det rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser