anilson 1 Postad 6 Augusti , 2011 Min 271:a knackar och jag hittar inget som det kommer från? Kollat ventilerna och justerat men det hjälpte inte. Sitter det några avgasklaffar i typ bockhornet som kan börja låta? Eller finns det något annat uppenbart som man borde kolla innan jag lämnar in den? mvh - anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 7 Augusti , 2011 Kan va avgasklaffarna, men kolla gärna om ljudet ändrar karaktär vid varm/kall motor, vid olika rattuslag samt vid olika varvtal. Informationen kan sedan hjälpa dig, eller meken vidare i problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 7 Augusti , 2011 Hej. 271:a låter för mig som en Volvo Penta o dom har inga avgasklaffar som låter om det är original.Pentas klaffar är i gummi o sitter antingen i avgasbälgen eller på drevet. Det är inte så att ljudet kommer från drevet dvs har du kollat knutkorsen? Isåfall brukar det låta mer när man svänger alt trimmar upp drevet mycket. //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anilson 1 Postad 7 Augusti , 2011 jo det är en Penta. Det ökar i frekvens vid gaspådrag och det ökar om jag öppnar till motorn Jag kan inte härleda det till någon sida direkt utan det är mer allmänt och det verkar inte komma från drevet, men jag kan ha fel det låter ju rätt mycket även utan växeln i, och det ökar inte även om jag lägger i den, utan bara med gaspådrag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 8 Augusti , 2011 Ok, så ticket följer motorns varvtal? Låter det mer/mindre vid kall/varm motor? Låter det mer/mindre när du vrider ratten höger/vänster? Någon skillnad om du trimmar upp/ner drevet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 8 Augusti , 2011 Hej. Växel i eller ur spelar ingen roll om det nu är knutkorsen som låter, då växel-lådan sitter i drevet efter knutkorsen. På förra båten (Aq271/290dp) fick jag knack ljud om jag på lite förhöjd tomgång höjde drevet mot max så blev ljudet mer metalliskt, visade sig att knutkorsen var slut. Prova råden som Berra skrev så går vi vidare därifrån. //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser