Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Gäst Magnus

Vintertäckning, Maxi 77

Rekommendera Poster

Gäst Magnus

Har någon bra förslag på hur man bäst vintertäcker en Maxi 77:a. Jag har ingen ställning, så jag tänkte kanske bygga en. Ska jag ta med hela båten eller bara över sittbrunnen? Fler tips tas tacksamt emot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I senaste numret av Segling finns flera bra tips om hur du kan täcka båten. Jag rekommenderar en press som täcker hela båten men är öppen i ändarna för luftgenomströmning. På så sätt kan du strunta i att sätta i ruffluckorna och vädra ut båten från fukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min maxi 77a brukade jag lägga en bräda på rufftaket och över sittbrunnen med ett stöd i aktern så det blir som en takås över brunnen, annars samlas det upp vatten där. Japanpress däröver som inte behöver täcka fören men bra om den i alla fall överlappar luckan. Lämna en öppning i aktern för luftningens skull. Ett tips är att ta av pressen tidigt för när solen börjar värma på våren så frodas möglet i det drivhus som blir därunder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt är ju beroende på budget !! Själv hade jag en Noa alu ställning som man ställde ner i mantågsstöttornas fästen. Det är vettigt att kunna lämna öppet i för och akter så att det vädrar ut fukten!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...