samona 0 Postad 6 Augusti , 2011 Har alltid varit rädd för brandfaran med bensin. Alla Ryds och Uttern har ju som första och billigaste alternativ bensin. Dom drar väl mer med bensin och är dyrare i drift? Oftast starkare motorer dessutom. 220 hkr och en himla fart! Och så brandfaran!!! En anledning till att Nimbus är dyrare är väl att dom har Volvodiesel som standard? Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amplifly 0 Postad 6 Augusti , 2011 Om jag har förstått saken rätt så ska det vara riskfritt med bensinmotor bara tanken är ordentligt jordad- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 6 Augusti , 2011 Inget är riskfritt, men använder man motorn på rätt sätt och sköter allt som man ska är risken minimal. Finns många bara på detta forum som kör bensinmotor utan de minsta problem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 6 Augusti , 2011 Min har inte exploderat en enda gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Getz99 0 Postad 6 Augusti , 2011 Man skall ha respekt för både bensin och diesel, sköter man grejorna rätt och ser till att det inte finns läckor eller orsaker till gnistor så brukar det vara en god försäkring mot brand men man kan ju aldrig vara säker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 6 Augusti , 2011 Jag är rädd att gå utanför dörren på mitt hus, är ju så mycket farligt där ute har man hört... Så jag skall nog sluta gå ut nu innan det händer något. Dina farhågor känns precis som mina, väldigt befogade. Har nog läst om minst 100 bensindrivna båtar på västkusten som har exploderat i år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 7 Augusti , 2011 Jag själv har en Nimbus diesel med MD21 motor och anser att man ska vara lika mycket försiktigt som med en bensin motor, jag har 2 st brandsläckare och 1 brandfilt ifall att det skulle hända någonting. Kostnader är högre med en bensinare eftersom den kan lätt dra 20 liter eller mer i timme, berör på hur du kör och vilken hastighet. En diesel motor (som i mitt fall) drar mindre eftersom du ofta har en marschfart på ca 7-9 knop och en maxfart på 12-13 knop som är tillräckligt om man inte har bråttom. Men! Det är vad jag tycker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Augusti , 2011 Vi hade åtrekommande brandövningar på jobbet, som så många. Det är ju i regel en teoretisk del och en praktisk. Om man skall fånga åhörarnas uppmärkasamhet är det ju bra om man tar till något spektakulärt som de som lyssnar inte har väntat sig. Många av mina arbetskamrater är ju båtägare - i huvudsak motorbåtar av olika slag. Vid ett tillfälle sa kursledaren att diesel är brandfaligare än bensin. Flampunkten skulle va lägre och om det tex droppade på grenröret så skulle diesel antändas lättare än bensin. (med reservation för att jag minns rätt - det är länge sen) Jag kör med ett alternativt bränsle som i sig själv aldrig kan brinna. Däremot innehåller drivmedlet en beståndsdel som behövs för att en eld skall kunna uppstå och under vissa förutsättningar ge elden en väldig fart. Bränslet är dessutom gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 7 Augusti , 2011 Jag har också hört det men prova att sätta eld på diesel med t. ex. en gasolbrännare när dieseln inte har någon typ av veke som kan antändas. Annars brukar åhörarna spetsa öronen när den högexplosiva syrgasen diskuteras. Acetylen är harmlöst i jämförelse. Ditt bränsle känns nog som det minst farliga ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 7 Augusti , 2011 I de flesta fall då bensinbåtar har exploderat så är det efter tankning och att man då har slarvat med att ventilera ut bensinångorna. Har man en väl fungerande motorumsfläkt och frächa bränsleledningar så är det ingen fara. Finns troligen fler båtar som har börjat brinna pga dåliga kök typ gamla fotogenkök där man ska pumpa upp trycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 7 Augusti , 2011 Som så många sagt, det handlar om hantering. Ventilera ut motorrummer innan start, vid sakta fart och efter tankning. Tror inte att bensin är så farligt då. Jag har kört bensinbåtar i 40 år och ingen tillstymmelse till olycka. Men hade jag möjlighet så skulle jag köra diesel, men då av ekonomiska skäl och inte av säkerhetsskäl. // Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
samona 0 Postad 17 Augusti , 2011 Har kört diesel med läckande oljerör,som droppat ner på den varma motorn. Dröjde ett tag innan jag bytte eftersom experter sa, att det ej är någon fara,vilket det ej heller var. Undrar hur det varit med bensin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser