Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Moosavian

Stulen motor – sälja båten eller köpa ny motor?

Rekommendera Poster

En fråga från en båtrookie:

Vi har haft vår första motorbåt i ett par säsonger nu, när vi inför sommarn upptäckte att motorn blivit stulen. Både båten och motorn är ca 30 år gamla, så det gick knappt att försäkra dem, så de var oförsäkrade. Båten är en Mörebas HT ca 5,2 m lång från -79 och motorn var en Johnson 70hk från -82 (utombordare). Tjuvarna har helt enkelt klippt av sladdar etc och lyft av motorn. Och nej, den var inte låst, (rookies...) Dessutom har pressenningen åkt upp och kapellet har mer eller mindre blåst sönder. 

Så det vi står inför just nu är två alternativ:

1-Rusta upp det som finns kvar av båten och försöka köpa en likvärdig motor. Vi kommer att behöva ta hjälp av en verkstad för det mesta känns det som, då vi inte kan särskilt mycket om motorer etc.

2-Sälja det som finns kvar av båten (rengöra den först) och köpa en helt ny båt MED motor.

Båten köpte vi för 36000, så vi tänkter att motorns värde kanske låg kring 20-25 av dessa, och båten ca 10-15 (innan inbrottet). 

Så nu till frågan, vad ska vi göra? Vad är båten värd utan motor (och avklippta sladdar mm), vad får man för den? (Det följer med obromsat släp). Hur skulle ni gjort? 

/En som har lärt sig en läxa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt när sånt händer, Är du nöjd med båten förövrigt

så köp en likvärdig motor. En 70 hk är inte så dyr

svårt och säga n´ hur mycket den är vär utan motor

när man inte har sett båten,

haka på en motor och lite vajrar är inte svårt och fixa

det kan du säkert få hjälp av nån

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill absolut inte måla fan på väggen, men risken finns att du kommer få din nya motor stulen av samma tjuvar.

I tidningen här hemma fanns för några år sedan en berättelse om en stackare som fick sin motor stulen och fick en ut en ny på försäkringen. Han fick den nya motorn stulen redan efter någon vecka och fick ut ytterligare en ny som blev stulen. Tjuvarna viste ju att på den båten på den platsen kommer det om några veckor finnas en helt ny motor.

Det slutade i alla fall när han lackade sin senaste motor med kåpa osv. i grävmaskins orange. Det ser fult som stryk ut, men han får ha sina saker ifred.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar,

jo vi är ju nöjda med båten. Men som sagt, vi kan ju inte så mkt om sånt här, hur funkar det om man ska köpa en beg motor? Man kan väl inte bara lasta in den i bagageluckan i bilen och köra den till nån verkstad? Eller hur varsam ska man vara med motorer som inte är monterade? Kan man bara lägga ner dem i ett släp, bara sådär? Dessutom så väger de väl runt 100 kilo? Hur förflyttar man dem på enklast sätt, finns det kärror av nåt slag att hyra etc?

Tack igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag har också hört liknande historier. I vårt fall så kommer inte båten stå på samma ställe igen. Vi kommer att ha den på ett helt annat ställe över vintern nu. Så man får väl hålla tummarna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

du kan lägga ner en utombordare. hur långt måste du flytta den?

jag har sett en del som har en kraftigare trille dom hänger dom på

Sätt gärna på ett motorlås på den nya som du köper

det är ju inte 100% garanti men försvårar lite

jag har bara lyft av en 140 hk  79 en gång i tiden

den lyfte vi på 2 man

Senast ändrad av knoptoken | 06 augusti 2011 | 15:41

Senast ändrad av knoptoken | 06 augusti 2011 | 16:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själva transporten är nog det minsta problemet förutom att motorn är fruktansvärt tung. I alla fall om vi pratar om en gammal 2 taktare från 80 talet, som jag antar att din ”nya” motor kommer att vara. Jag vet inte ifall moderna 4 taktare med inbyggda oljetankar är känsligare.

Undvik helst att transportera motorn med propellern högre än motorn. Ifall det finns vatten kvar i någon kylvattenkanal så finns det risk att det rinner in i cylindern, men ifall allt vatten har runnit ut så är det också riskfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Farsan hade en gammal 2 takt 115 hk Johnson som han ställde upp och ner på en pirra med motorhuven påsatt och körde in i ett lägenhetsförrådet över vintern. Funkade bra varje vår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aldrig hört den förut:) Skulle inte göra det själv, men visst bör det fungera om allt vatten är ur motorn. Blev inte kåpan trist av den omilda behandlingen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kåpan var inte vacker men konstigt nog höll den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack än en gång för alla svar, ni är till stor hjälp.

En fråga: hur ser man till att motorn är helt tömd på vatten (så att man ska kunna lägga ner motorn riksfritt, eller t o m förvara den uppochner på en pirra??)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Småmotorer upp till 15-20 hk som jag har praktisk erfarenhet av är bara att lyfta upp ur vattnet och hålla upprätt, då ser man att allt vatten rinner ut. Vill man vara extra säker så kan man starta upp dem iland under några sekunder så att vattenpumpen pumpar ut de eventuella sista dropparna.

Hur man gör på stora utombordare får någon annan svara på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha motorn ståendes inte upptilltad då rinner vattnet ur maskin

det är ju under vinter halvåret utombordare brukar få fötter

det bästa är ju att ta bort motorn eller om man har möjlighet och

förvara den inomhus..

När jag skrev att ha motor på pirra menade jag batt ha motorn hängande på en pirra då fungerar den som motorbock samtidigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...