Gå till innehåll
fredag 04 april 2025
M__G

Barn i fören

Rekommendera Poster

Nu har en stor del av säsongen gått och detta år precis som alla år låter många båtförare/ägare sina och eller andras barn sitta och dingla med benen utanför båten i fören. Visst, det ät både kul och härligt. Men vad händer om (inte om utan när) någon tappar greppet? Jo man ramlar ned framför båten. Följden blir att båten kör över och det är kanske inte hela världen men bakom båten kommer propellern och då... Finns ju inte en chans i hela världen att hinna stänga av motorn. Passagerana måste väll betyda mer för båtåkare än att man chansar med detta.

Hoppas någon tänker till med detta inlägg, några bryr sig säkert inte, några tycker det är moralpredikan och för några (hoppas dom flesta) är ovan självklart.

Själv låter jag aldrig någon vistas framtill annat än vid förtöjning eller ankring. Klart en och annan blir ledsen när dom ser andra båtar med barn sittande och dinglandes med benen och dom ombord min båt inte får. Men säkerheten först.

Ska man påtala detta för andra ute på havet när man får chansen eller är man för besvärlig då? Ska man resonera: Inte mitt bekymmer? Eller vad säger ni andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går naturligtvis inte att generalisera i den här frågan och säga att det är förknippat med livsfara.

Det finns ju många faktorer som avgör.

Barnets ålder.

Båtens beskaffenhet med skydd för att falla i

Båtens fart

Mängd båtar i området

Ja det var bar ett par parametrar som påverkar farligheten.

Det finns ju föräldrar som klär sina barn i heltäckande fantomenkalsong mössa keps med dok vid stranden för att skydda sina telningar mot solbestrålning.

Jag har även sett de små liven utan dessa skydd, och vad kan inte hända dom.

...................................... ja hur man vänder sig så är allting förknippat med en risk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Det finns mer eller mindre länpliga båtar också för delen. Såg häromdagen en mindre motorbåt med barn framme där pulpit var så låg att den gick rätt ovanför låren på barnen, där satt dom säkert. Dom hade dessutom alla flytväst. MEN sen kom det en båt i samma storlek med tre barn framme i fören utan någon pulpit alls och ingen hade ens flytväst, pappa med ett fjärde barn körde. Det gick sakta förvisso men.... Platsen var Väddö kanal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt är farligt.

Inför en ny lag mot att barn inte får sitta i fören.

(borde väll redan vara reglerat i sjölagen)

Men fokus nu är att jaga 0,2 gubbar.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lag eller inte, men jag skulle inte sätta förskolebarn i fören med fötterna utanför pulpit och fara fram i dryga 20 knop. Något som man tyvärr ofta ser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tyvärrar sett en del sådan i sommar också. Senast i onsdags i Kungshamn.

Undrar vad folk tänker med.

Fruktansvärt om det händer en olycka.

Tycker trådskaparen hittat ett fall som borde belysas mer. Tror att de som låter barnen sitta så i fören inte insett faran.

::Harry:::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...