Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Gäst Daniel Johansson

Trasig topplockspackning, tacksam för tips

Rekommendera Poster

Gäst Daniel Johansson

Tjena Så här i slutet av säsongen såg jag att det trängde upp lite vatten ur expansionskärlet (volvo penta aq140). Misstänker att det är topplockspackningen och hade tänkt byta den. Eftersom jag aldrig gjort detta förr så tänkte jag fråga efter tips om saker som jag bör tänka på. tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är relativt enkelt att byta, blåste två packningar i höst men har nu planat toppen. Köp inte marinpackning, är samma som till en B23-motor men kostar dubbelt så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Tackar Är det ett vanligt problem att topplockspackningen smäller eller? Skall man när man bytt köra extra försiktigt ett antal timmar? Vet du vilket moment toppen skall dras med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om toppen är rak så är det inte så vanlig att att packningen går sönder, om du inte kör motorn varm vill säga. Tag av toppen och kolla med en stållinjal att den verkligen är plan, det är lätt att byta packningen, men var noga med rengöring av alla ytor, och eftersom packningen har gått så är troligen toppen skev, så lämna den på planing (kostar ca 400:- - 500:-) då är du på den säkra sidan. En sotningssata kostar väl ca 500:- på mekonomen. Drag seda enlig följande. Steg ett : 20 Nm Steg två : 60 Nm Steg tre : Vinkeldra 90 grader Olja in skruvarna...du ska korsdra skruvarna i den här ordningen 7 3 1 5 9 8 4 2 6 10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev att det var enkelt, men här är lite tips. Tappa ur kylvattnet, montera bort färsk och sötvattenkylningen och avgaslimpansa samt insugsrör. Kamremmen måste av, lossa muttern på spännaren och tryck ihop fjädern med en stor polygrip eller tving och dra till låsmuttern igen. Den krångliga biten är att få tillbaks kamremmen i rätt läge igen, det finns märkning på remmen. Slipa rent med smärgelduk på toppen och blocket, måste vara rent ned till metall. Lycka till! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Tack för alla värdefulla tips. Har nog kört med felet hela sommaren, motorn har gått jättebra, och kylningen har fungerat utan proplem. Om toppen är plan vet jag inte något om, köpte båten förra vintern och då var vattenpumpen kass, så den kan ha gått varm då. Skall man passa på att göra något annat när ändå motorn är isär? (kamrem m.m. är nyligen bytta). Finns det någon bra bok som beskriver bytet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...