BMF1 0 Postad 6 Augusti , 2011 Har nog läst igenom de flesta CE-märknigstrådar är på forumet och läst på massor av sidor på nätet om detta men känner inte att jag hittar någon aktuell information någon stans. Läst info som är två tre år gammal om att försäkringsbolag kan neka att försäkra en icke CE-märkt båt. Högre premier. Lägre ersättningar vad skada/stöld etc... Men vad är det som gäller idag 2011? Finns ju en uppsjö av icke CE-märkta privatimproterade båtar från USA till salu. Vågar man köpa en sådan båt? De är ju lika sjödugliga som alla andra. Men vad händer den dagen något händer med båten och jag kontaktar försäkringsbolaget? Såg på en sida att det alltid kommer vara den som står som importör på pappret som alltid kommer vara ansvarig om något händer och att det kan vara skäl för att häva köpet långt efteråt. Inte för att jag kommer åka utomlands men rent teoritiskt som jag kan tolka det så skulle jag om jag åker utomlands och sedan in igen och möter en tull eller kustbevakare som kollar min båt så skulle jag kunna bli nekad att åka in med den i landet igen. Larvig grej för ett märke med två bokstäver på men det kan ju vara av stor betydelse de dagen något händer. Så vågar men köpa en icke CE-märkt båt? Eller ska man räkna ner priset rejält och kosta på sig att CE-märka båten för att allt ska vara okej? Någon här kanske vet lite mer om detta. Har ingen lust att köpa en begagnad båt som jag inte kommer kunna försäkra ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Augusti , 2011 Det bästa är väl att höra med ditt försäkringsbolag. Skiljer mellan olika bolag. Finns så mycket s.k. hobbyexperter som tycker sig kunna detta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMF1 0 Postad 6 Augusti , 2011 Visst kan man kolla med dom. Frågan är väl mer i så fall vad som händer om de ändrar sina regler och man helt plötsligt inte kan förlänga försäkringen. Tycker det är lite luddigt med CE-märkningen och reglerna. Står ju att ganska klart att en CE-märkt båt inte får brukas i EU och sverige. Men samtidigt finns ju lagarna om fri handel. Får jag köpa båten men ej bruka den? Vad händer om jag blir tagen av KBV en dag och de roar sig med att göra en koll av min båt och ser att den ej är CE-märkt? Körförbud? Lär väl knappast hända men samtidigt skulle det inte förvåna om de plötsligt skulle göra så. Reglerna finns ju. Och att stoppa motorbåtar av amerikansk modell för en snabb koll är ju inte så jobbigt för dom. Nu sitter jag väl och målar fan på väggen här. Men Sverige är ju väldigt glada ibland i att se till att folk följer regler och lagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_MCS 0 Postad 6 Augusti , 2011 Generellt går det bra att försäkra båtar som inte är CE-märkta idag. Vissa försäkringsbolag tar lite högre premie medan premien inte påverkas hos andra bolag. Dock är det så att en ägare av en icke CE-märkt båt alltid löper risk att få nedsatt ersättning vid skada eller stöld eftersom försäkringsbolaget alltid kan hänvisa till att båten inte är CE-märkt då detta är lagkrav. Med andra ord så länge du betalar pengar till försäkringsbolaget är det inga större problem, men den dag försäkringsbolaget ska betala ut pengar till dig kan det vara annorlunda. Som du påpekar är importören alltid ansvarig för att båten ska vara CE-märkt. Vi har haft ett par situationer under 2011 då person A importerat en båt för flera år sedan och därefter sålt den till person B utan att den varit CE-märkt. När person B sedan sålt båten till person C har person C krävt att den ska CE-märkas. Person B har då vändt sig till person A som var importör och krävt CE-märkning i sin tur. I ett av fallen krävdes motorbyte för att båten skulle kunna CE-märkas. För att slippa denna typ av surdegar i framtiden är det alltid bäst att CE-märka båten direkt eftersom en framtida köpare kan kräva CE-märkning av importören. Den rekommendation vi brukar ge till personer som överväger att köpa en icke CE-märkt båt är att kontakta oss före köpet för att kontrollera att båten går att CE-märka, därefter antingen kräva att båten säljs CE-märkt eller kräva prisavdrag på motsvarande kostnaden och sedan få båten CE-märkt för att undvika framtida problem. Tyvärr har svensk båtpress, diverse experter samt branschorganisationer och vissa företag en tendens att gärna vilja skrämma upp folk som överväger att importera båtar eller köpa en båt som privatimporterats. I de flesta fall är de skräckhistorier som lyfts fram undantag som är ytterst ovanliga. Dock gäller det ju som köpare att göra sin hemläxa precis som alla situationer när det handlar om köp med större summor inblandade. /Johan, Marine Certification Scandinavia AB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tamtadam 0 Postad 4 Februari , 2013 Importerade en SR 240 DA 2009 och har aldrig CE-märkt den, men reparerat den för ca 60k, alltså en propeller och lite annat varje år på grund av vårdslös körning . Och bara behövt betala självrisk utan att försäkringsbolaget sagt eller undrat något om CE. Jag har kollat med tullen och vilkeen annan myndighet det var då vid import angående det här med CE märkning, med uteblivna exakta svar. Så tack men nej tack jag drar hellre till Karibien ett par veckor för de 30k som det kostar, än att få en klisterlapp i motorrumet med bokstäver lika verklighetsfrånvarande som i politiska dravel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser