Gå till innehåll
tisdag 29 april 2025
Sator

Blää..Skulle montera nya seglet..

Rekommendera Poster

Då pajade uthalet i bommen någon stans..Grrrr..Vill segla och inte meka nu...angry

Konstaterade att det gick att skjuta fram fästet för akterliket väääääldigt långt fram. Gick inte att dra tillbaka uthalet....Bara att ta hem bommen till garaget......Vajer delen till uthalet gick att dra ut helt..verkar som ett block eller nåt i bommen separerat..Har inte slitit ur revlinor och uthalsänden ännu..Men kickade in i bommen med hjälp av en lampa. Det ser ut som ett metall block av något slag finns där. Ser att minst ett av pinsen saknar sprintar...no Mao, det verkar än sålänge att allt hålit ihop så länge dte varit lite belastning, tills jag kom och släppte på allt när jag skulle montera seglet. Hittar inget på seldens hemsida om hur det kan tänkas se ut. De bommar jag hittat där ser annorlunda ut än på min magic...suck...  Ska riva bort linor och allt imorrn...Naturligtvis är det helg och ingen båtfirma är öppen på lördag i linköping..Så segla blir det nog inte på ett antal dagar...Grrrr, jag vill testa de nya seglen..

Senast ändrad av Sator | 05 augusti 2011 | 22:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte slita ut allt, kanibalisera lite block å linor/ta ur bra-att-ha-lådan och rigga nåt provisoriskt utanpå bommen?

Då få du i alla fall segla...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade rätt!

Blocket i bommen hade inga sprintar...Slet ut allt och skakade bommen, då kom pinset ut! Efter mycket pill med el-dragstång och pilotlinor är allt på plats igen...Hitade Focker nålar (dvs sammat typ som selden använder) på flygklubben. Monterade en ny uthalslina som jag köpte på Pryltema. Det får hålla för resten av året. Noterade nämligen att blocket i bomnosen skurit/smält för troligen rätt längesedan. Så det blir att göra om i vinter iaf. med bra delar.  Imorrn ska bom och segel monteras, seglas ska det göras.  (om det inte spöregnar)

Va väl tur ändå, att det inte släppte när man var ute. Kan ju ha förstört seglet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...