Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Tobbe_Snobb

Blyad wobbler?

Rekommendera Poster

Hej..

Vad går vobblern på för djup,om vobblern i sig går på 3-3,5m och man har ett bly på 25g på linan 20-25 meter framför vobblern? Det är nämligen så att jag fiskar en del gös,och får mest på en typ av nilsmaster med 25g bly framför... Tänkte om man kunde få ett djup så man kunde skaffa någon vobbler som går på det djupet,så man slapp å krångla med bly mitt i natt mörkret...   Någon som kan ha en tanke ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt lätt att svara på, det beror på fart, lingrovlek.

Dock, kan jag säga dig att blyet inte ska sitta 25 meter framför wobblern. Jag fiskar en hel del gös och blyar alltid MAX ett par spölängder framför wobblern. Längre isär gör ingen skillnad till det bättre.

Skulle säga som så att om du blyar en NilsMaster med sålite som 25gr och det sitter 25 meter framför wobblern så går den på samma djup som utan blyet. Give or take en dec eller så.

Själv blyar jag 35-60gr, 4-5 meter framför wobblern o då går mina NM 5-8m djupt. Använder du gummisnoddar och bombsänken med fast, lite större, öga så spelar det ingen roll om det är mörkt, blyandet fixar du med förbundna ögon om så är. Använd bara inte för kraftiga snoddar. Det är ju bra om dom går att rycka av smidigt vid drillning/håvning av större fisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fiskar på 5-8 m efter gös och har olika wobbler till det utan att blya dem. Rappala ,Storm eller  Nilsmaster ...det finns massor som går ner på dessa djup. Men tror att Rappala är de som går bäst på ca 7-8 m. Det står på de flesta hur djupt de går. Har ett par feta rappala som går ner på 10 m. Stor sked och liten vilnkel bara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Tack för svaren. 

Har en annan fundering till er gös fiskare

Har ett exempel ifrån förra onsdagen. Körde med 3st likadana 18cmnissar på ena sidan. En på mitt sätt längst ut  mot pulkan,en oblyad  i mitten och en med 50g bly betydligt närmare vobblern. Fiskar i ca 1.8-2.0knop. Då vi fick en gös på 4kg på nisse 25g, gjorde vi en ny rundsväng över fångstplatsen, å pang så blev det en 5:a. På samma vobbler igen,nu närmast båten...  Har råkat ut för samma typ av fiske tidigare i somras,flertalet gånger.Har även testat att blya alla 3st på samma sida med 25g,fast fortfarande samma vobbler som markant ger mer fisk.(har märkt den) Jag tänkte att 25g bly kanske gjorde 30-50cm på djupet.Där av att den nissen fiska bra (jämnfört med de övriga..) Kanske just den vobblern ändrar gång på mitt sätt ! Något måste ju 25grams blyet göra,frågan e bara vad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även testat att blya alla 3st på samma sida med 25g,fast fortfarande samma vobbler som markant ger mer fisk.

Har de samma färg? Har själv upptäckt flera gånger att färgen spelar stor roll..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och bara föra att öka på all mystik runt trollingfisket:

Bortsett från färgen/färkombinationen, vad mer skiljer?

Tog fisken i en sväng? Isf ytter eller innersväng? Har du samma fabrikat, tjocklek o material i linorna på båda spöna? Samma beteslås? Samma typ av tafs? Samma spö? EXAKT lika mycket lina ute?

Så otroligt mycket spelar in när man ska bestämma vilket bete som fisken borde gilla bäst.. men det slutar oftast med attt dom föredrar den ena eller andra framför nåt annat just den dagen oavsett vad du själv tycker.. ;)

Det kan vara så enkelt som att en av krokarna sitter i en större/mindre fjäderring på det ena betet jfrt m ett annat identiskt vilket ger just det betet en extra förförisk gång i vattnet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid sagt att det kvittar vilken färg det är på dragen....men det är min tro. Det är mer slumpen som gör det. Har oftast 4-6 spön ute och det kan vara hugg på 2-3 st samtigt. Jag kör alltid med olika färger på dragen. Det enda jag testar är olika djup för att ligga nära botten eller på mellan djup.....kör aldrig grundgående.Det jag ser är att vissa dagar kan det bara hugga på de som har 4-5 m djup....nästa gång hugger det på de som går på 7-8 m. Och iom att de har olika färger, olika modeller osv så är det konstigt om det ska vara så noga med färg. Jag tror mer på slumpen. Men som sagt....om du får på samma hela tiden är det något speciellt med den. Jag vet inte med om jag kör samma sorts drag med paravanerna som de som sitter närmast båten utan så går de lite grundare. Måste ha något med vinkel mot draget att göra. Tror aldrig man blir fulllärd på fiske ;)

Jag tävlingspimplar och där ser jag däremot att grejer och teknik är otroligt viktigt. Trolling är man bara amatör på ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för de svaren,och funderingarna.

Själv kör jag nästan aldrig djupare än 3-5m djup. och typ bara med 3st likadana nissar och 1 cordell, 1 strikepro å 1 nisse i gösambulans färg. Det har ju funkat i år iallafall.Antar att det bara är att köra vidare på det sätt man gjort hittills, i sista änden så är det  ju fisk i båten som räknas... Å något trolling proffs e man ju inte, så det e la bara å lära sig lite allt eftersom...  Och hålla tummarna att ingen gäddf.n tar min lycko nisse.Trots att jag har 4st exakt likadana,så vore det ju tråkigt om den som ger fisk hamnar hos en gädda....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...