Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Tobbe_Snobb

Vilken typ av färg.

Rekommendera Poster

HEj. Har en fråga angående färg.

Det är så att jag har en örnvik 550 ht ifrån 70talet, som jag tänkte måla om.Vilken typ av färg ska man då använda? Hade tänkt mig en röd kulör.Har typ biltema någon duglig färg( tänkte mest på priset...) Behöver man någon typ av klarlack på efteråt. E novis på området,allt jag vet att som den ser ut nu så är den extremt solblekt... Bästa resultatet får man antar jag om man sprutar på färgen!Tacksam för svar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att få den blank och fin igen med rubbing? Det har jag aldrig misslyckats med. Annars så kan jag tänka mig att det bara är att läsa på färgburkarna och dra lite slutsatser därav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Det är ju relativt hög slitage-grad på en båt så en 2-komponentsfärg är kanske att föredra. Om du kör vanlig 1-komponents cromax så kommer du ner lite i pris. Om jag skjuter från höften skulle jag tro att du hamnar på åtminstone 5000kr åtminstone. Det dubbla om någon annan ska göra det åt dig. Du behöver grundfärg, kulör och sen klarlack på det så det går ju åt en del färg. Man brukar räkna 1 kvadratmeter/deciliter färg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag själv gillar en 2komp som heter Temadur, billigare än de vanliga billackerna.

Lättsprutad.

Grund färg i nästan samma färg som topplacken för att då lyser inte grundfärgen igenom vid ev repor i framtiden.

Behövs ingen klarlack till topplacken, såvida du inte vill ha en fräsig metallic lack.

Detta är mina erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handmålade själv med International Perfection , Rollade på och efterströk direkt med pensel.

post-10017819-1394236794,0875_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dessa svar. Jag antar att det bara är å slipa å tvätta rent innan man påbörjar grundningen. Ännu en dum fråga : behövs bottenfärg? eller kan man bara helmåla båten med samma färg som övrigt.  Tänkte det känns dumt å måla på bottenfärg på det nymålade...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...