Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Nyman_666

Pålitlighet V8or

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har för tillfället en mindre HT båt och är på jakt efter aningen större grejer. Har kollat lite på Finnsport 650, Flipper 700, Belmar 755 och en massa mindre jänkare med v8or och midcabin. Har läst igenom en massa trådar angående jänkar v8or men är fortfarande lite osäker pga att jag bara ägt utombordare. Det är väl så att v8orna oftast rostar sönder före dom är slutkörda fast man har servat dom regelbundet och kört i saltvatten? Hur är t.ex. en v8 från slutet av 80-talet om den har varit sötvattenkyld från första början om motorn är renoverad för övrigt? Borde ju inte vara risk för problem med blocket isf? Och hur är det med dreven, dom är knappast evighetsgrejjer heller fast man servar dom och byter bälgar osv regelbundet? Skulle vara tacksam för svar fast denna fråga kanske är ställd många gånger. Men better safe than sorry. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du har svarat rätt bra på dina egna funderiungar:)

Jag har kört V8or i båt i drygt 10 år och min erfarenhet vad gäller driftsäkerheten är mycket god, har aldrig råkat ut för motorstopp under vägs (förutom bränslestopp:( ) . En 25-30 år gammal motor är nog tyvärr inte något att hoppas för mycket på.

 Alla gånger är någon typ av insprutarmotor att föredra före förgasarmotor.  Dreven håller mycket länge, dock så tar vattenläckage och dårlig gjord service livet av dom i förtid. Bra också att tänka på drevet inte har en motor som belastar det för hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så oberoende om den är söt eller saltvattenkyld så är de inte någå vidare pålitliga grejjer om dom är från slutet på 80-talet början på 90-talet? Man slipper väl rosten men dom är väl slitna ändå?  Har nämligen en båt på spåren som har en 5.0L v8 från 1991 som har varit sötvattenkyld  hela sin livstid. Topparna är planade och ventiler är bytta. Drev, propeller och avgaslimpor är utbytta år 2009. Båten är för övrigt i schysst skick och inom ramarna för vad jag har råd med för tillfället. Båten är en Bayliner 2155 från -88. Båten kommer antagligen att köras typ 20-40 timmar per sommar av mej. Har skärgården nära så kör inga långa sträckor. Kommer ja få en båt med konstanta problem eller en någålunda pålitlig båt om jag gör affär? Är de bara att glömma och vänta på någon båt med ny motor som är litet körd eller kan man få en schysst motor trots åldern? Klart nya insprutningsmotorer är att föredra men det jag kör under sommaren är som sagt dom där 20-40 timmarna. I år har de kanske bara blivit 10 timmar (Har bara haft en vecka semester).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är väl inget fel med en V8 från slutet av 80 talet

det beror ju på om nåt är gjort på motor och drev innan du köper en båt

i det här fallet va det ju det. och om priset är okej

min motor är från 88  den tuffar på än. har haft båten i 12 år snart och servar den varje år

byter det som går sönder..så är det ju ,med allt håller man inte efter grejerna så får man problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så! Är relativt händig och har skruvat både på mopeder, mcn, och bilar förut så ska väl inte vara så stora problem att skruva v8 heller. Är bara rädd för att hamna ut för en motor som inte är annat än problem. För de första så vågar man ju inte åka längre vägar och för de andra så handlar det ju om pengar. Men säger ni att de kan vara helt okej grejjer så kanske de är värt att ta en titt på båten och provköra. Garantier finns ju aldrig på gamla motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mercruser 260 från -88 som jag har åkt med i 6år utan några som helst problem, varken drev eller motor. Har precis åkt en sväng på 160 distans problemfritt som vanligt.

Kan tillägga att den gick på 1,5 liter / distansen och båten är en Sea Ray 21 fotare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Ta gärna ett komprov det brukar säga en hel del

Och om det är nåt fixat tp på motor eller drev .så borde det finnás kvitton

som styrker det..om den är orörd får man börja byta grejer på den

Och pruta det går idag

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl att hålla utkik hela tiden tills något passligt dyker upp som verkar välskött och hoppas på det bästa. Finns ju en massa båtar med utombordare också som antagligen är lättare att vinterförvara och kanske lättare att serva. Men ska man ha kylskåp och liknande i båten så kanske dom har lite väl trötta generatorer för att driva allt i båten. Och när båtarna börjar komma upp i 6,5-7 meter i längd så är väl de mesta utrustat med inombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp min. Den är bara 5 år, sötvattenkyld, inomhusförvarad på vintern och skött av marinsnubbar. :)

Kanske skulle slänga in ett tips också. Töm tanken helt över vintern och tanka i färsk bensin på våren. Men det gäller i och för sig inte bara V8.



Senast ändrad av Sahlback | 07 augusti 2011 | 16:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som tidigare ägare har gjort en del underhåll på sådant som brukar bli dåligt på en V8:a med dom åren på nacken. En sak som inte verkar vara uppdaterat utifrån det du angivit  är fördelaren som antagligen då är mekanisk med brytarspetsar. Om den varit med från början så finns risk att den numera är glapp vilket gör det svårt att ställa in rätt avstånd = dålig gång och risk för driftstörningar (kondensatorn tar stryk). Sen finns det även mekanik som skall röra sig och ställa om tändningen för lågt till högt varv som ofta börjar kärva i gamla fördelare som varit på sjön i många år. Fördelaren kan alltså vara ett område som kommer att kräva en investering inom snar framtid.

För kontroll av motorns kondition så kommer här ett gäng tips: - Om möjligt, ta kompprov och kolla samtidigt att samtliga stift indikerar hälsosam förbränning (ett avvikande stift som inte är sotigt kan t.ex betyda vatteninträngning i den cylindern), - lyssna efter knackande ljud under varierande motorvarv och med och utan belastning (knackningar kan indikera glappande lager, kolvbult etc), - Kontrollera att motorn känns rapp över hela registret och att den varvar ut enligt spec (köp inte argument om att det är fel propeller!), -Titta på oljan så att inga ljusa inslag finns (t.ex ljust skumm på insidan av oljepåfyllnadslocket) vilket betyder vatten i oljan,- Känn på oljan så att den känns fet, om o-fet och luktar bensin så finns problem,  - gör en omstart av motorn 15-30 minuter efter en körning och lyssna om startmotorn knäar till på det första varvet då det betyder att någon limpa/knä läcker ned sjövatten som ställer sig i en cylinder som gör att det går tungt tills vattnet tryckts ut.

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...