Droid 0 Postad 5 Augusti , 2011 Hej. Min båt (Starfighter, Sjögrens 1978, AQ 120B/270) läcker sedan en tid tillbaka in i motorrummet, men nu börjar det bli lite akut. Har äntligen hittat läckan långt under båtmotorn. Igår gorde jag torrt i motorrummet och körde en sväng, men inget vatten läckte in. Kollade ikväll igen och det var otroligt nog helt snustorrt (har aldrig hänt förut, brukar ha läckt in lite grann) ( Började tro att det var regnvatten då kapellet läcker lite.) Efter att varmkört motorn och stängt av så var det fortfarande torrt. Plötsligt, efter ca 10 minuter hör jag hur det sipprar vatten under motorn och det har helt abrupt börjat läcka. Det läckte tillräckligt mycket för att bli orolig, men efter cirka en kvart så började det konstigt nog att avta. På bifogad bild så ser man ett hål där man tydligt ser att vattnet kommer ut därifrån. Någon som vet vart detta vatten kommer ifrån (det är havsvatten i vart fall, salt). Vad är det för hål ?? Bilden är tagen under motorn, långt bak från styrbordssidan, vid oljetråget. Tacksam för all hjälp !! Senast ändrad av Droid | 05 augusti 2011 | 18:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 5 Augusti , 2011 Går detta hål in till svänghjulskåpan? I så fall kan det vara så illa att det är knutbälgen som läcker in vatten vilket sedan tar sig in genom stödlagret in i svänghjulskåpan, inte bra i så fall både drivknutarna och stödlagret riskerar att haverera. Hur mycket vatten som kommer in vid stillastående beror på hur högt drevet sitter i förhållande till vattenlinjen. När man kör planande kan vattnet rinna ut ur bälgen eftersom den då befinner sig över vattenytan, när du stannar sipprar vattnet in och det tar ett tag innan det fyllt upp så mycket att det rinner in. Har du tur är det bara någon kylvattenanslutning som läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Droid 0 Postad 5 Augusti , 2011 Vet inte riktigt säkert som så är fallet. Det är möjligt att det är så. Jag kikade på nedanstående sprängskiss, vet ej om jag är fel ute men kan det möjligen vara skruv nr 67 som sitter monterad igenom mot en gummikudde nr 83 som saknas ?? http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742840-44-15807.aspx Jag har precis haft upp båten och gått igenom bälgarna och hittade inget läckage. Det läcker ochså vädigt olika. Jag har haft båten två sommrar nu, och det har alltid varit lite vatten som läckt in. Vissa gånger när båten stått flera veckor så kan det vara relativt lite vatten i motorrummet, för någon vecka sedan var det extremt mycket vatten bara efter någon dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 5 Augusti , 2011 Att du saknar stödgummikudden kan inte vara bra, har du något främre motorfäste? Om inte innebär det att hela motorns tyngd hänger i gummiringen mellan strut och sköld vilket kanske kan få den att glappa och läcka in vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Droid 0 Postad 5 Augusti , 2011 Jo, motorn står på två st stöd i framkant. Vad jag inte förstår på sprängskissen är hur gummikudden nr 83 fungerar. Vart är den mer infäst i, eller vad har den för funktion? Det verkar som den ligger precis i linje med utblåsröret för kylvatten/avgas. Precis framför detta röret. Men den har väl inget med det röret att göra? Lyckades ta ett foto på andra sidan motorn precis där utblåset sitter och det verkar som man kan skymta något som ser ut som ett gummi. Är dock osäker, men kanske sitter gummit kvar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Droid 0 Postad 5 Augusti , 2011 En närbild till, ser ut som gummit är kvar. Har gummit någon förbindelse med avgas/kylvattenutblåset? Om skruven är en lång genomgående skruv som är fäst i utblåsröret, Kan vatten läcka från det röret ut igenom gummit och vidare ut i hålet tro?? (lite skit i botten ser jag , svårt att städa bort..) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stingray180 0 Postad 9 Augusti , 2011 Hej. Jag vet inte riktigt vad ditt problem är men jag har haft samma typ av problem. Hade tidigare en Flipper 700 AQ140/280. Lite kondensvatten var jag van vid men efter en sjösättning var det ganska mycket vatten i motorrummet och jag kunde se att det droppade vid skjölden. När motorn var kall inga problem men när den blev varm läckte det i ca 2 tim. Panik så klart, efter många råd från hjälpsamma vänner så fick jag tag på en båt mekaniker som även jobbar under sommaren, det sitter 2 st stora O-ringar typ mellan motor o skjöld/drev. Den yttre kan man byta utan att lyfta ur motor förklarade han, alla andra sa att det inte gick. Efter byte av ring, köpt på mekonomen, så var båten snustorr och har så varit hela tiden. Inget kondensvatten eller nåt, maqn ser tydliga torr sprickor i O ringen. Kanske har du liknande problem. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser