Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
wahlis

Alternativt träslag till durk i sittbrunn

Rekommendera Poster

Hej,
Jag har planer på att byta ut durken i min sittbrunn på min Nidelvsnipa och skulle vilja höra om det finns några bra alternativ till teak och mahogny som blir snyggt men billigare. Det skall vara hållbart och tåligt mot väta, det skall inte vara skivor, utan helst någon form av plankor som man kan limma på en skiva.

Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere i en snipa, tror det var en sjögren, för ett tag sen och ägaren hade gjort egna durkar av gjutformsplyfa, den du vet med röd utsida?, och därpå limmat samt skruvat från undersidan 10mm ek som var ca 75mm breda, lämnat 2-3 mm och nåtat emellan, därpå ett antal, jag tror han sa 8 lager fernissa, blev klart hyfsat faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta låter jätteintressant! Har själv en hög ek liggandes och har tänkt att lägga in ny durk i sittbrunnen i höst/vinter. Vet du vad han limmade och nåtade med? Slipade han bort släppskitet först? Fräste han ur kanterna? Förstår att det knappt är troligt att du inte hann få veta detta under ditt besök, men det skadar ju inte att fråga.

Mvh Ivar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Jag la in Marindeck (kork ribbor ) i min snipa i våras , blev lite pyssel men är rätt nöjd .

www.antesbatvarv.se    funderar på att lägga på utsidan under våren.

Adeck

Senast ändrad av adeck700 | 07 september 2011 | 18:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kanske att svära i kyrkan . Men om du har en gammal Nidelv 24 gissar jag att där var matta i original.  Konstgräs är lätt att få snyggt, enkelt att hålla ren, billigt och skönt att gå på.

själv gillar jag att var barfota och trägolv är ganska hårt.  ;)

Senast ändrad av Marrexxx | 07 september 2011 | 21:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan rekomendera Cumaro ser ut som teak men är mycket hårdare.

Blir inte lika grått som teaken om det är obehandlat så man bör olja det med jämna mellanrum.

Galet hårt är det... allt man tappar går sönder.

Har ingen marin bild men dock min altan :-)

post-5060-1394236819,2376_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...