Leif 3 Postad 5 Augusti , 2011 Hej, enligt sjökort är det 18m fri segelhöjd under Instöbron. Det är precis ett gränsfall för mig och då det borde vara lite säkerhetsmarginal undrar om någon har en mer precis uppgift. Eller har seglat under med mast något över 18m? Tackar på förhand, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 5 Augusti , 2011 Så här skriver man i Navigerings och sjömansskap (Kursbok för Förarintyg och Kustskepparen)Segelfri höjd under broar ska i sjökorten utgå från medelhögvattenytan (den vattennivån som utgör medelvärdet av samtliga kända årsmixima av vattenståndet) till brons lägsta punkt inom seglingsbar bredd minskat med en säkerhetsmarginal på 0,5 meter Längs kuststräckan Hållö - Hätteberget gäller följande ungefärliga karakteristiska vattenstånd: Högsta högvatten (HHW) 150 cm Medelhögvatten (MHW) 95 cm Medelvatten (MW) 0 cm Medellågvatten (MLW) - 70 cm Lägsta lågvatten (LLW) - 115 cm Ovanstående gemensamt borde innebära att den seglingsfria höjden mitt under Instöbron en dag med medelvatten ligger på ca 20 m. Jag skulle dock ta det väldigt försiktigt första gången jag försökte och också lägga märke till vattenståndet. För egen del har jag en mast som är 14 m över vattnet och Fotöbron som jag passerar under då och då har en utmärkt seglingsfri höjd på 13,5 m. Första gången gick jag sakta under men inte ens antennen till VHF-en tog i så nu kör jag bara under. Skulle det dock vara extremt högt vatten skulle jag nog avstå. Senast ändrad av b_syrsa | 05 augusti 2011 | 21:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leif 3 Postad 7 Augusti , 2011 Hej b_syrsa, tack för ditt svar. Jag skall försöka och gå mycket försiktigt mitt under bron (under förutsättning att vattenståndet är normalt eller lägre). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser