Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
egget

Strul med motorn ,för hundrade gången. Yamaha 40 hk

Rekommendera Poster

Hallå, har en yamaha 40 hästars som jag haft lite strul med till o från..

Var ute med den igår, åkte 20 minuter med den och den gick fint. La till vid en ö och skulle efter några timmar starta den. Vred om nyckeln och det enda som hände var ett klickljud från motorn. Gissar från startmotorn? Skulle prova och dra igång den med startsnöret men kände att det inte var nåt motstånd alls. Ett barn på 2 år skulle kunna dra snöret.

Kollade sen batteriet som var fräscht. Känns som att klickljudet måste vara nåt elfel? Men det med startsnöret förstår jag inte.

Nån kunnig som har några råd?

//Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade för länge sedan en Mariner som betedde sig på samma sätt med startmotorn. Ibland startade den på första, andra gånger bara ett klick och då fick jag använda snöret. Det visade sig vara skruven till jordkabel som lossnat lite och förorsakade för stort motstånd för att startmotorn skulle orka dra runt. Kontakten vid skruven räckte till för startmagneten men inte mer. Vad gäller startsnöret och dragmotståndet har jag ingen aning. Är motorn en två eller fyrtakt. Är det en fyrtakt så kan kamremmen gått. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vad gäller elstarten tror jag också på kontaktfel, Dåligt rengjorda batteripoler, dåliga anslutningar mot batteri eller motor.

Vad gäller startsnöret, lossa startapparaten, förmodligen 3 st skruvar ovanför/ vid svänghjulet. Det är ju en mekanism som ska greppa svänghjulet, smörj där med vanlig olja eller 5-56, ibland kärvar mekanismen. Öppna inte själva startapparaten i onödan, då kan fjäder hoppa ur med stor kraft, utan börja med att smörja där du kommer åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra tänkt. Ganska säkert att det är startapparaten som inte går i ingrepp. Då är det bara returfjäderkraften som behöver övervinnas och då går det lätt. Tänkte inte på det crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...