Kenza 0 Postad 5 Augusti , 2011 Håller på att sälja min lilla dc nu och får ett flertal sms på engelska som vill köpa båten, Känns skumt och jag har inte kontaktat dem tillbaka, är det nån som känner igen detta och kan berätta vad dom är ute efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 Augusti , 2011 Exakt hur dom går tillväga vet jag inte, men helt klart är det lurendrejare i farten! finns flera trådar i ämnet på forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenza 0 Postad 5 Augusti , 2011 har letat på forumet men inte hittat några, har du nån länk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 5 Augusti , 2011 Nä men jag har http://www.maringuiden.se/forum/;thread=400873 Du kan nog lugnt utgår från att det är bluff och båg. Jag hade flera annonser ute och samma sms kom på alla annonserna. Finns ingen rimlig anledning att köpa en normal båt från utlandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedero39 0 Postad 5 Augusti , 2011 Det dom här individerna, under olika namn, försöker göra är att få till en affär där betalningen sker via nättjänsten PayPal. Om man går med på affären så går bluffen till så att dom sätter in mer pengar i PayPal än vad du begärt för båten, bilen etc. Därefter så ber dom säljaren att använda överskottet till att betala t.ex fraktfirman via en insättning. Säljaren kan ännu inte komma åt pengarna på PayPal då transaktionen inte genomförts och lägger då ut av egna pengar och gör insättningen för frakten. Direkt därefter så drar köparen tillbaka transaktionen från PayPal vilket är möjligt då det inte är en banktransaktion utan bygger på att bägge parter skall ha godkänt hela köphanteringen. Satte ut en båt till försäljning i vintras och blev överöst med dessa bedrägeriförsök under ett gäng olika namn och från olika länder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 7 Augusti , 2011 Fick dessa sms ganska omedelbart efter jag satte en annons på min bil ... De var mer eler mindre likalydes och jag svarade mailledes. Eftersom jag fannde besynnerligt att alla är sjömän och för tillfället är på Bermuda ... och därför gärna vill betala lite extra via PayPal. . Mitt svar ... och vad jag rekommenderar andra att svara är; Cash on the spot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 7 Augusti , 2011 Bara släng. De scannar Blocket. Fick ett SMS om en som ville köpa en begagnad moppe jag sålde i juli, osedd. Han bodde på Bermuda... Vaddå seriöst....Ridå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser