Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
Kenza

SMS på engelska

Rekommendera Poster

Håller på att sälja min lilla dc nu och får ett flertal sms på engelska som vill köpa båten,

Känns skumt och jag har inte kontaktat dem tillbaka, är det nån som känner igen detta

och kan berätta vad dom är ute efter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt hur dom går tillväga vet jag inte, men helt klart är det lurendrejare i farten! finns flera trådar i ämnet på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har letat på forumet men inte hittat några, har du nån länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dom här individerna, under olika namn, försöker göra är att få till en affär där betalningen sker via nättjänsten PayPal. Om man går med på affären så går bluffen till så att dom sätter in mer pengar i PayPal än vad du begärt för båten, bilen etc. Därefter så ber dom säljaren att använda överskottet till att betala t.ex fraktfirman via en insättning. Säljaren kan ännu inte komma åt pengarna på PayPal då transaktionen inte genomförts och lägger då ut av egna pengar och gör insättningen för frakten. Direkt därefter så drar köparen tillbaka transaktionen från PayPal vilket är möjligt då det inte är en banktransaktion utan bygger på att bägge parter skall ha godkänt hela köphanteringen.

Satte ut en båt till försäljning i vintras och blev överöst med dessa bedrägeriförsök under ett gäng olika namn och från olika länder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick dessa sms ganska omedelbart efter jag satte en annons på min bil ... De var mer eler mindre likalydes och jag svarade mailledes. Eftersom jag fannde besynnerligt att alla är sjömän och för tillfället är på Bermuda ... och därför gärna vill betala lite extra via PayPal.

.

Mitt svar ... och vad jag rekommenderar andra att svara är; Cash on the spot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara släng. De scannar Blocket. Fick ett SMS om en som ville köpa en begagnad moppe jag sålde i juli, osedd. Han bodde på Bermuda...  Vaddå seriöst....Ridå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...