Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
littlebastard4

Evinrude 70hk växelproblem

Rekommendera Poster

Hej,

Fick idag ett samtal av en bekant som har probem med att motorn plötsligt slutat driva propellern.

1. Kollade först vulkningen på propellern = inget fel på den

2. Kollat växelföraren så den rör sig vid fram/back-slag på reglaget och den rör sig perfekt.

3. Man hör inte att det klickar nere i växelhuset när man försöker lägga i fram/back.

Har någon varit med om detta, vad är mest troligt? Att drivaxeln mellan vxl-hus och motor gått av?

Kan växelföraren släppt från sin nedre infästning?

Ska plocka av växelhuset i morgon och kika, men tips mottages tacksamt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja att kolla de billiga och enkla grejerna :-) Som att växlestaget från drevet inte lossnat från mekanismen uppe vid motorn. Torde sitta under förgasarna på den motorn. Genom att försöka vrida propelleraxeln med reglaget i olika lägen märker man ju om växeln går i eller inte. Vågar sätta en slant på att felet finns i reglagemekanismen och inte i motoraxeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske uttryckte mig lite diffust, men länkaget under förgasarna rör sig perfekt, dels kan man se att den för axeln upp och ner vid växling och man känner det enkelt om man pillar in en hand samtidigt som man växlar på reglaget. Därför rör sig alltså axeln upp och ner, men frågan är om den släppt nere i växelhuset... Skickar du slanten? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett växelhus liggandes ifall ni behöver delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vxl-huset avmonterat och växelaxeln går att föra upp och ner men ingen drivning varken fram eller bak går att få i. Något i drevet verkar ha gått åt skogen. Vxl-huset lämnas in till verkstad i morgon (jag har aldrig haft isär ett sådant innan men hade gärna gjort det om motorn varit min, men eftersom den inte är det lämnas nu huset in) så får vi se hur domen blir.

Vet ej vad det tar i tid för en firma att riva ner och laga ett vxl-hus, kanske enklare att köpa ett begagnat...

Återkommer med mer info asap...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja, då har domen fallit. Plockade ur vad jag kunde ur vxl-huset men körde fast när låsringarna skulle tas bort. Mina låsringstänger var för små och hittade inte var att köpa långa tänger för att nå in. Tog huset under armen och åkte till båtfirma för hjälp. Då hittades felet. Det har uppenbarligen varit för lite olja i drevet så övre lagret på drivaxeln har ej fått tillräckligt med smörjning och har därför skurit. Detta i sin tur har förstört lagerbanan på drivaxeln och även havererat pinjongdrevet. Pinjongdrevet i sin tur har i ytterkant smulats sönder och sen har dessa metallspån även förstört ett av dreven under. Att köpa delar och byta ut landade på drygt 20000kr samt arbetskostnad. Fy f.. vad det luktade i drevet. Båtfirman hade ett begagnat drev som de sålde åt mig så snart ska motorn snurra igen. Där ser man, håll koll på era oljenivåer i dreven!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...