Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Lamren

Havstulpaner trots kopparbaserad VC 17.

Rekommendera Poster

Har fått intrycket att coppercoat inte är lika tät som vanlig epoxi pga av kopparen. Själv kommer jag att epoxibehandla båten före coppercoat'n. Vill ha en jämn o fin yta efter alla lagningar och uppspackling, lite extra epoxi kan ju inte skada  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopierat från deras hemsida.

Coppercoat bygger på ett naturligt vattentätt epoxiharts. Som sådan hjälper tillämpningen av Coppercoat att skydda GRP fartyg mot osmotisk attack. 

Jag tänkte också lite i dina banor, men det bjuder mig samtidigt emot att först måla med en epoxygrundfärg av ett annat fabrikat och sedan måla över grundfärgen med ren epoxy med iblandning av kopparpulver.

Skulle i så fall hellre lägga på ett antal lager med ren epoxy under Coppercoaten - eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fick samma överraskning efter bytet till ny teknologi.. vad byter man till nu efter att ha en teflonfärg på....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hur många gånger skall man skriva innan det går in??? Köp inte VC17NT i Sverige. Köp VC17m www.svb.de

Sluta klaga på svensk färg och handla där istället!

De skickar med DHL för 130 kr och du får en färg som fungerar. Jag använder den dock inte själv utan kör med laglig färg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppmaning till olagligheter är ej tillåtet på MG

(men tippset fungerar och löser problemet)

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas version borde väl fungera att måla över med. Ska vara väldigt lik VC17 o de som tog upp båtarna nu i höst hade inga problem. Finns att köpa på Biltemas butiker på västkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter o slösurfar lite på blocket för att samla motivation för lite båtjobb :-) Noterar ett antal annonser från färghandlare som rear ut VC17NT till mycket låga priser. Blir lite nyfiken om International har hittat på nån ersättare så jag kollar deras hemsida. Döm om min förvåning när jag möts av beskedet att den gamla VC17m är tillbaka på svenska marknaden igen. Ersättaren till VC17NT var alltså att ta tillbaka den gamla varianten.

http://www.yachtpaint.com/swe/diy/produkter/bottenfärg/vc-17m.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppföljning -

Målade ifjol med VC17 (miljöversionen som fanns i Sverige). Se inlägg ovan. Hemskt resultat. Stod hela dagen och skrapade havstulpaner.

Målade i våras med Biltemas version över den gamla VC17.

Plockade upp båten i helgen spänd över resultatet....

INTE EN HAVSTULPAN! Fantastiskt bra resultatet. En snabb avspolning med högtryckstvätt och den är ren. Färgen tvättas av ganska lätt då underlaget (VC17) är glatt men det satt på under hela sommaren och gjorde sitt jobb bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CopperCoat löser sig under tiden - 10 år eller så - och är mot slutet lite poröst, så att det är nyttigt att ha några lager av 'normal' vattentät epoxy på gelcoaten under CC:n och likaväl på kölen för vidhäftning. Du kan använda t.ex. en Hempel produkt eller beställa motsvarande vara levererad med CC:n.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...