Laxekongen 0 Postad 4 Augusti , 2011 Har köpt en båt med en elektrisk toa samt tanktömmning till hav och däck. Men havstömmning verkar inte funka riktigt. När man kör maceratorn kan jag inte se att det kommer ut något genom skrovgenomföringen. Kulventiler mm är öppna. Det sitter en t-koppling med kran för att ställa maceratorn till gråvattentanken eller septitanken men ingen av tankana funkar att tömma. Maceratorn går (låter) när man trycker på knappen. Jag har haft isär rören och kört en slang genom och det är inte stopp någonstans. Har kollat att luftarn inte är igensatt. Det går att landtömma. Vad jag kan se återstår 2 saker att kolla. All maceratorn pumpar och att det inte är stopp i kulventilen. Hur kolla enklast? Maceratorn - koppla loss slangen till tanken och kolla om den pumpar upp vatten från en spann? Kulventilen - Bada och försöka trycka igenom en slang från utsidan. Det finns ytterligare ett problem och det är att nivåindikeringen för septitanken inte lever riktigt. Trots att jag haft loss tanken och konstaterat att den är tomm så indikerar det 2/3 eller fullt på LED-panelen. Men jag tror att detta är ett annat problem och inte hör ihop? Nån som har ideer? Nån som varit ute för samma problem? Vad kan det vara annars? Båten är en Campion Allante 825 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 5 Augusti , 2011 Dessa system är otroligt känsliga för skit som fastnar i pumperna, med skit menar jag sådant som inte ska kastas i toan, som tex, servetter, vannligt toa papper etc... Som du skriver, kolla maceratorn på det viset så ser du om den måste demonteras, stopp i kulventilen tror jag inte på som första sök. Vad gäller tank mätaren är problemet ganska troligt givaren i tanken. Om möjligt skruva loss givaren och kontrollera manuelt fullt/tomt läget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser