Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
evado

MD6A Varvräknare

Rekommendera Poster

Letar varvräknare till min MD6A. Vet någon vad som passar ifråga? -dvs. hur jag vet att det är en som har rätt värden för den induktiva givaren på motorn? (Fick veta att på någon stod det t.ex. 84000 imp - vet inte om det har med impedans eller pulser etc.) Jag har Volvos part#, men de står ju sällan på prylarna i skrotnisses backar. En ny är HUTLÖST dyr, så det är inget alternativ till beg... Tips någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Om du springer på en begagnad varvräknare till en MD5 så är jag intresserad. Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Leffe

Hej ! Det finns andra varvräknare än de Volvo säljer, som passar dieslar och mäter inpulser på generatorn. Kolla med ftg som säljer instrument m.m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Klas Ekström

Min MD7A led också brist på varvräknare, vilket jag löste med ett icke-original tillbehör. En cykeldator från Biltema med varvräknar-funktion. Pris 69:90 Givarmagneten som ska sitta på en eker, limmades fast med epoxi inuti svänghjulet. Den väger oändligt lite jämfört med svänghjulet, men om man ändå är orolig för ev. obalans kan man alltid limma fast en mutter med lämplig vkt mitt emot. Själva sensorn satte jag på en bit aluminiumplåt skruvad i balken som går mellan de bägge främre motorfästena. På detta sätt rör sig sensorn med motorns ev. skakningar och det luftgap som ska vara mellan magnet och sensor (~ 1-2 mm) blir konstant. Själva instrumentet är vattentätt och kan monteras var som helst, inom kabelns räckvidd. Knappcell förser hela klabbet med ström (räcker i flera år). Utöver själva varvräknarfunktionen kan man även ha glädje av ett stoppur som automatiskt startar och stannar (= gångtidsmätare). Summerat: Dirt cheap, men inte så tjusigt som original. 8-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst evado

Cool! Så får det bli. Simple is beautiful! Tack för tipset! /Chrille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte i samband med Hjertmans julrea förra året en Wema varvräknare till min MD 7A. Fungerar perfekt och kostade heller inte skjortan. Kollade just nu och det finns ett 52 mm instrument för 519 kr. Överkomligt,eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Micke

Är det någon som vet hur snabbt en sån här cykeldator hinner med att registrera? Funderar på något liknande till min 70 hk 2 taktssnurra. Klarar räknaren att hinna med 5000 varv per minut? Någon som testat? /Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den modellen som jag köpte på Biltema klarar 3600 rpm, enligt manualen. Det räcker bra för de flesta dieslar, men antagligen inte för utombordare. :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...