Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
aakerfelt

Råd angående köp av Albin 25

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är ny på detta forum och funderar just nu på att köpa en Albin 25 DL från -74. Det är dock några saker jag funderar över före ett köp.

Båten har en orginal Volvo Penta Diesel (36 hk). Är det här något man borde vara orolig över? Ett eventuellt motorbyte blir ju inte direkt billigt. Vad bör man vara uppmärksam på angående motorn?

Båten har också en skrovskada i fören, som är lagad med gelcoat i annan färg (grå) Inte så snygt men det går att leva med sklnhetsfläcken så länge skadan inte inverkar negativt på båtens egenskaper. Är det här något jag borde vara orolog över? Skadan är ovanför vattenlinjen.

Eventuella andra råd och tips på vad jag ska tänka på före ett eventuellt köp mottages med tacksamhet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åldern på motorn är nog betydligt värre än att man inte lyckats få rätt nyans på gelcoaten lär man lagat en skada. För en ammatör är det nog nästan omöjligt att få rätt färg och för proffsen är det kanske inte helt enkelt.

En båtmotor på närmare 40 år, brode väl egentligen ha sett sina bästa dagar, men kan naturligtvis gå ett antal år till - om man har tur.

Välkommen till MG - förresten



Senast ändrad av toaen | 04 augusti 2011 | 14:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt med föregående talare.

Viktigt dessutom att veta att båten är i bra skick, på en snart 40 år gammal båt är det VÄLDIGT mycket som någon gång under dess levnad bör ha gjorts för att båten skall vara sjöduglig och välfungerande. Jag vill inte på något sätt avskräcka dig, bara informera. Sök runt här på Maringuiden, det finns flers som ställt liknande frågor och fått jättebra svar. Jag har för egen del helrenoverat en båt liknande din i stort sett enbart med information jag hittat här på MG (har dessutom gjort en tråd om det), så det finns onekligen mycket information att få. Tror dessutom att det finns åtskilliga trådar om just Albin 25 här på MG, så du kommer hitta jättemycket matnyttigt.

Precis som Toaen skrev är det mest en bonus om motorn fungerar. Kan säkert snurra ett par år till, men du bör absolut budgetera för ett motorbyte. Inget skäl i sig att avstå ett köp, se till bara att du betalar rätt pris. Värt att tänka på är dessutom att det är köparens marknad just nu, så du kommer att ha mycket att välja på.

En bra idé är även att låta en yrkesperson låta besiktiga båten innan köp, det kan spara dig stora pengar.

Lycka till med ditt båtköp!

Mvh Ivar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dom informativa svaren!
Jag tror faktiskt att jag inväntar ett lite fräschare exemplar med utbytesmotor. Det verkar ju som sagt vara köparens marknad och hösten är ju på kommande. Det känns inte helt tryggt att ge sig ut med en halvtaskig motor när man inte har någon större sjövana ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båtar jag köpt - utom en har haft en gammal halvtaskig motor och jag har klarat mig bra fast jag har fått mycket motorproblem.

Att jag klarat mig bra beror inte på min motorkunskap, utan på att jag alltid haft riktiga båtar - Dvs segelbåtar, där den huvudsakliga drivkraften är vinden. Nu har jag väl i ärlighetens namn använt segelbåten som motorbåt i stor utsträcning, men naturligtvis seglat en hel del under närmare 50 år.

Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha en ren motorbåt. Kanske något för dig att tänka på om du är ny när det gäller sjölivet. Att ta sig fram för segel är inte speciellt märkvärdigt. Att vinna Gottland Runt eller nån annan seglingstävling kräver ju en hel del mer, både av kunskap och pengar.

Det är i varje fall underbart när man kan dra ut stoppreglaget och bara glida fram.

Satsa på en segelbåt i stället, så har du det bästa ur bägge världarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Vill man ha redundans medan man bygger förtroende för MD3:an, så kan man kompletera med en 5 hk utombordare på badbryggan.

 

Man behöver väl inte sjunka så lågt att man skaffar sig en lakanstork wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du gör helt rätt! av budgetera för ett motorbyte som kanske överstiger vad du får ge för båten kan inte kännas rätt, det finns en uppsjö av Albin 25-or som har nyare motorer så fortsätt hålla utkik så kan du göra en bra affär i höst/vinter då priserna på begagnade båtar kommer att rasa ännu mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska du köpa en Albin 25 se till att få en DL modell. Jag tror den kom -74 och den har lite plattare akter och klarar därmed en ngt störrre motor. Det innebär att den går både lite fortare och framför allt är lite bättre i sjön.   ( Även om de också rullar frisk)

När det gäller motor så är det som andra säger 40 år är mycket, men å andra sidan så tuffar min B 20 fr. -71 på .

Själv så skulle jag titta på två saker; skick och utrustning. Är båten väl skött kan du anta att motorn. Dessutom kostar alla små saker som ska fixa massor av tid och pengar, Likaså är det bra att få mycket tillbehör på köpet, Jag förstod det inte då men i dag inser jag att kärran jag fick med på köpet är guld värd.

 

 

 

 



Senast ändrad av Marrexxx | 05 augusti 2011 | 03:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...