Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Langemanen

Yamaha F150AETL drar tjuvström?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Yamaha F150AETL som drar tjuvströmm. Problemet är att motorn inte går att stänga av med huvudströmmen så när båten står drar den ur batterierna. Jag har nu bytt batterierna men törs inte ha kablarna kvar ifall motorn drar tjuvström, dom gammla batterierna var inte bra så ev kan det bero på dom att den inte startade. När jag monterade nya batterierna och la på kabeln till motorn så märkte jag att den drar ström. ska motorn dra lite ström när den inte används?

//Lange

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ska i princip inte ta nån ström alls. Min F150 är oxå direktkopplad mot batteriet o det är den även över vinterförvaringen utan att det märks på batteriet. Att direktkoppla motorn är oxå det som Yamaha i första hand rekommenderar. Att det gnistrar lite när man lägger på polen gör det även hos mej men det är nog mer att motorn blir spänningssatt än att det faktikst går åt nån ström.

Det kan va ditt gamla batteri som spökade men jag tycker du ska mäta om o isf hur stor ström som går ut o varifrån. Antar att det är båten i din sjöbod motorn sitter på, en Yamaharin 59? Kvaliteten på Yamarins elinstallationer är överlag bedrövlig så ett eventuellt fel kan lika gärna ligga i båten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

OM den drar tjuvström så är det säkert inte mycket! Fram med multimetern och mät. Dom flesta klarar väl 10-20 A så det borde räcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Jarb, eldragningen i Yamarinbåtarna är under all kritik, varför inte göra rätt och riktigt från början, kostar inget extra, jag kommer göra om elsystemet i min 6420 -05 under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...