labbibia 3 Postad 4 Augusti , 2011 Hej. Efter att ha införskaffat en gammal Magnifik Midget och börjat få henne ren och snygg (nåja) funderar jag på att offra några kronor på att byta plexirutorna på båten, som av ålder blivit rätt mjölkiga och fula. Är det någon som vet vad det skulle kosta på ett ungefär? Skiljer det i pris om man väljer tonat plexiglas? Någon som vet? Mvh Labbibia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 4 Augusti , 2011 Allt är ju visserligen realtivt men när jag kollade upp vad det skulle kosta tyckte jag det verkade som det skulle bli en ganska dyr affär > 2000 för min lilla 19 fotare. Skickar med en länk till ett företag i Sthlmsområdet som tycks sälja spillbitar billigt. http://www.stocksundet.se/overskott-plexiglas-polykarbonat-skivor/10 Plexiglas är tydligen inte så lätt att bearbetra själv om man inte är van (hårt och sprickkänsligt). Ska man skruva fast glaset i kabinen bör man veta att plexiglas utvidgas och krymper av värme och kyla ( mer ju mörkare det är) så man bör kompensera för rörelsen så glaset inte krackelerar. Rökfärgat plexiglas med tjocklek 5mm som är vanligt i båtar kostar ca 3000:- för en skiva i storlek 2*1,5 meter. Oförärgat 5mm kostar ca: 2000:- mvh Thomas Svärd (som köpte fönstertätningsgukka på biltema i stället) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 4 Augusti , 2011 Stort tack för info och länk! Hm, ja det tål ju att tänka på när plexin är så hiskeligt dyr. :-( Jag får kanske hitta en annan lösning..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Topaz33 7 Postad 4 Augusti , 2011 Jag skulle föreslå något som heter Polykarbonat med en yta av Margard som gör den något mer reptålig. Går bra att bearbeta med sticksåg och borrmaskin. Se bara till att skruvhålen är något större än skruvarna pga förändringar vid teperaturväxlingar. Jag har eventuellt ett par skivor som du kan ta en del av för en betydligt billigare slant är butikspris. Mvh/Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 721 Postad 5 Augusti , 2011 Kolla med närmsta glasmästare om han kan göra nya med dina gamla som mall. Han har rätt grejer och kunskap för att såga och borra i materialet. Han har dessutom yrkesmannens kunskap om vilket material som är lämpligast. Det har hänt en del med plexi/akrylglasmarknaden sedan din båt tillverkades. Dessutom behöver du inte betala för mer material än vad som går åt och slipper en stor restbit som skall förvaras någonstans. Bytte själv plexivindrutan på min vindrutebåt för många år sedan. Minns att jag jagade lämlpiga verktyg att såga med och det var inte så enkelt att jobba med som man tror. Några år senare tog jag min ruta till glasmäsataren som tyckte att acryl skulle vara lämpligare. Så fick han till snygga kanter också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 7 Augusti , 2011 Tack för erbjudandet Jens. Vad har skivorna för mått? Sidorutorna är nog närmare metern långa och ca 25 cm höga. Tjockleken bör väl var minst 5 mm antar jag. Mejlag mig gärna för prisinfo. labbibia@managerzone.com Tack även till sign Faderullan. Jag kommer att kontakta den glasmästare vi brukar anlita på min arbetsplats, för att höra vad han har att erbjuda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 28 Maj , 2012 labbibia: Hur har det gått för dig? Hur gjorde du, vilket material osv? Ska göra samma sak själv nämligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 28 Maj , 2012 Bellona 23: Som jag skrev i Din tråd innan. Använd 3-4 mm Polykarbonat istället. Polykarbonat används bl.a i skottsäkra rutor, inbrottsskydd i rutor och flygplanscockpitt. Det är omöjligt att krossa!!! Prova gärna med en liten bit i skruvstädet. Du kan buckla det och deformera det men det spricker aldrig. Dessutom lätt att forma efter skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 29 Maj , 2012 Är materialet lätt att bearbeta eller krävs specialverktyg? Var får man tag p det till vettigt pris? Hur mycket jobb är det med att ta bort gamla fönster göra rent och sätta dit de nya? vad ska man täta med för gucka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 29 Maj , 2012 Äh, dumma frågor efter ha besökt stocksundet. Nu blir det nog att isolera 2-glas fönstrena hemma med lite Polykarbonat också. :-) Men jag undrar fortfarande hur man får bort den gamla tätningen smidigast och vad man ska täta de nya fönstrena med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 29 Maj , 2012 Är materialet lätt att bearbeta eller krävs specialverktyg? Var får man tag p det till vettigt pris? Hur mycket jobb är det med att ta bort gamla fönster göra rent och sätta dit de nya? vad ska man täta med för gucka? Svar på Dina frågor: 1: Mycket lätt att bearbeta. Som plast men du riskerar inte att det spricker. 2: Var du köper billigast: Vet inte. 3: Beror på konstruktion och vilken tätningsmassa som använts. 4: Hört det finns butylgummilist (?) eller liknande som tätningsalt. som ska funka bra. OBS: Osäker där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 29 Maj , 2012 Äh, dumma frågor efter ha besökt stocksundet. Nu blir det nog att isolera 2-glas fönstrena hemma med lite Polykarbonat också. OBS: Ta inte polykarbonat som extraglas om det fönster du ska isolera används för att se igen. Det repas mycket lätt. Däremot Ok med 2 mm Polykarbonat för källarfönster osv som man bara har som ljusinsläpp. Perfekt inbrottsskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 29 Maj , 2012 Men som skiva att sätta mellan fönstrena borde det väll inte repas eller varför ska man inte ha det där? Är det Lexan som gäller i stället i så fall om man vill kunna se igenom fönstret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 29 Maj , 2012 Lexan är ett varumärke för polykarbonat (repkänsligt men flexibelt och väldigt tåligt och i princip okrossbart). Plexiglas är ett varumärke för akrylglas, som är reptåligare men som då också är väldigt hårt och kan splittras i rätt vassa delar om man har sönder det. Vill man att det ska liknande funktion som en glasruta, är det nog akryl man ska ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser