Carlsson59 0 Postad 3 Augusti , 2011 Hej! jag köpte förra året en Monark 580 från 70-talet med en Penta 130/280 i, sjövattenkyld. Den gick sådär. Så fort jag gick upp i plan med den stack temperaturen. I 6-7 knop var allt lugnt. Tog bort tändstiften och de hade olika färg och stiftet längst bak såg ut att ha gått varmt. Då jag haft en båt förut med 130-motorn misstänkte jag att kylkanalerna var igensatta. Båten har gått på västkusten hela sitt liv. Visserligen är motorn utbytes år 2000 men 10 år är också ganska lång tid. Då har man ett val. Ställa sig och riva i båten eller åka i 6-7 knop första sommaren och renovera senare. Jag valde det sistnämnda. Nu är jag företagare med två små firmor och ingen tid längre att lägga en vecka på våren att fixa med allt. För första gången tänkte jag alltså låta en marina sköta rubbet. Lyfta ur motorn, rensa kylkanalerna, vid behov fixa annat när den ändå är ur, låta sy om kapellet och sist byta alla oljor och sedan få den sjösatt. Lyxigt värre för en ganska liten och gammal båt men den är perfekt i storlek då jag och min grabb skall ut på sommarsemester. Han är 10 år nu och ivrig att lära sig sjölivet. Förut har jag haft några båtar på 7-8 meter och det känns för stort just nu. När vi fick barn slutade båtlivet och jag har tagit upp det igen gradvis med Plasteka, plasteka med utombordare och så nu båt man kan bo i. Nästa steg är såklart en båt på 7-8 meter igen så att han känner att han är med och behärskar allt. Förra sommaren puttrade vi alltså omkring i lugn fart och det var ju egentligen lagom. Vi fick några underbara dagar och såg fram emot nästa sommar. Jo, det låter väl bra det hela. Körde båten till Gustavsviks marina utanför Kristinehamn i april, blev utlovad att den skulle vara klar åtminstone före juni. En tjej med firma som var duktiga kontaktades som skulle fixa nytt kapell. Hon var ut och kikade, ringde mig, vi kom överens om ett pris och så var det beslutat. (tänk, sådär tror man ju att de flesta affärer man gör går till) I Maj köpte jag en ny Weberförgasare i Göteborg på Misab. De skickade upp den till Gustavsviks Marina som skulle montera den. Sedan går tiden… I maj hör jag inget utom att de snart skall börja med min båt. I början av Juni blir jag förvånad vid besök, båten star fortfarande utanför, orörd. Fast med nytt fint kapell som verkar sitta kalas. På fråga om hur de tänkt sig det hela säger de att den båt de har inne för tillfället strular något alldeles förfärligt men att min star näst på tur. OK sager jag, bara den är klar veckan innan midsommar, sedan är det båtsemester bokat. Två veckor senare och jag har inte hört något. Midsommar är en vecka bort, jag tittar in och båten står på samma plats, orörd. Nu börjar jag känna mig frustrerad. Samma visa om mycket strul, samma båt ligger i vägen och krånglar. Ägaren säger : fast det har ju bara regnat, du har ju inte missat något. Man gör en överläggning med sig själv. Jobbet dom skall göra är inte särskilt stort bara dom sätter igång. Man blir lite gisslan, vad är alternativen,m skall man avbryta, fast då blir det inget åkt alls i sommar… Dessutom är första semesterveckan borta, vi får hitta på något annat… Midsommar kommer och går, min tur att ta ett pass ensam på företaget, tänker att båten säkert är klar i slutet av Juli, då har dom ju haft massor av extra tid på sig och jag och lillen kan kanske få en vecka ihop där åtminstone. Ringer i slutet på juli och får höra hur synd det har varit om dom. Min båt har inte hunnits med, det har varit familjer i motorbåtar där dieseln havererat och dom har varit strandsatta, en massa akutjobb, makalöst konstig sommar… Jag påpekar att det väl snart är … host … juni….. och han sager att ja, men du kan inte räkna riktigt med att komma i april och tro att vi skall hinna med… Men jag kom ju i april och du lovade ju före juni, det är dealen. Jo, jag vet, ansvaret är mitt, jag skulle inte tagit emot din båt… Men nu kan vi snart börja, den står först i tur. Nytt samtal i början av augusti (det är jag som ringer, aldrig tvärtom på hela sommaren): Men vi måste nog ta ur motorn och när vi ändå har tagit ur motorn tror du inte det är lika bra att vi kikar på att renovera den? Jag kände mig måttligt intresserad men han skulle räkna på ett pris eftersom han haft ett liknande jobb bara ett par dar före. Idag 4 augusti var jag dit och nu minsann stod båten inomhus, motorluckan öppen och en del attiraljer bortskruvade från kylningen. Letade upp Albert och Herbert och frågade hur det gick. Jo, idag skulle de nog lyfta ur motorn men de behövde ju veta hur mycket som skulle göras innan. Vad ansåg jag om en renovering? Jag undrade vad den skulle omfatta och kosta? Jo, om man bytte vevlager och ramlager, packningar, frostplugg och grejer… en bit över tjugotusen kronor. Eftersom drevet inte behövde åtgärdas. Nånstans där förstod jag, till slut... Med en kille som de valsat med en hel sommar, där semestern blivit inställd och dessutom en kille som inte begärt ett fast pris eller gnällt om någonting... då säger man: som kompensation för allt besvär och trassel så bjuder vi på halva jobbet. Eller en tredjedel eller what ever. Men inte. Jag sa då att vi bryter här, plocka ut verktyg och pinaler ur båten, lägg med nycklarna och den nya Webern så tar jag med båten hem. Tystnad. Sedan: är det priset du reagerar över? vad hade du tänkt dig för nivå ungefär själv? (milde himmel, köpa bra bil kompis, billig vet du...) Nej, säger jag, visst låter det lite dyrt men strunt samma, nu skiter vi i det här, sommaren är borta, jag tar hem båten och så är det bra med det. Plockar ni undan verktygen så jag kan dra iväg den. Då svara den yngre “jag skall montera en förgasare på en annan båt först sedan kanske i eftermiddag...” Den killen skulle inte klara två månader på en normal konkurrensutsatt marknad. Nu är båten hemma. Det blev ingen båtsemester det här året. Det gör mig ledsen, för den kvalitetstid en pappa och hans son kan få i båt, slår allt annat. Dom här två figurerna hoppas jag försvinner som näringsidkare. Mig ser dom aldrig mer och det är nästan synd att de inte har något att fakturera mig. Då skulle det vara mycket märkliga saker som kom ivägen för just deras faktura hela tiden, trassel, akuta saker, otur... Men kapellet blev bra och hade rimligt pris, man får glädjas åt det lilla. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amplifly 0 Postad 4 Augusti , 2011 Tyvärr så låter inte din historia unik. jag har hört om fler mindre marinor som missköter sig i sin kundvård. Kanske är de sura för att de har som mest att göra när alla andra har semester :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 4 Augusti , 2011 Tyvärr finns sådana här figurer i alla brancher, tur man blir varnad på forum som det här. Dåliga rykten går fortare än dom hinner laga en båt på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 4 Augusti , 2011 Nu har man ju bara hört ena sidan, utan att för den delen misstro trådskaparen. Men är det så att de bara förhalat hela tiden och därigenom spolierat semestern är det riktigt dåligt av dem. Då förtjänar de att hängas ut. Vet ju inte deras arbetsbelastning men har själv jobbat på både större och mindre serviceföretag. Och när jobben hopade sig var det bara att ta till övertid kvällar och helger oavsett om kunden betalade extra eller ej. Men det kanske är enklare att ljuga och förhala. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 4 Augusti , 2011 Tycker man känner igen snacket... Har varit i samma situation själv. Tänker från och med nu skriva avtal med vites clausul. Jag driver själv två företag och om jag vi hade levererat så här dåligt skulle vi vara utan jobb för länge sen. Jämför bara med en bilverkstad... skulle det vara ok att vänta i någon månad på bilen? Självklart så måste man förstå att varven har en kort period att göra alla jobb men det 99% av dom brister i är information till kunden. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 4 Augusti , 2011 Stackare lider med dig. Har också råkat ut för en riktig klåparfirma en gång...de förstörde mer än de lyckades göra i ordning i samband med en drevservice. Sedan ville de inte ta ansvar för sitt usla jobb. Nu har jag lyckligtvis hittat ett toppenbra varv som bytte motor åt mig i vintras och de var precis så bra som man kan hoppas på: bra arbete utfört i rätt tid till överenskommet pris och mycket trevliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlsson59 0 Postad 4 Augusti , 2011 Hej och tack för svar! Jag håller av princip med de som tycker man skall höra båda sidor. Det enda jag kan tillägga - förutom att jag kapat bort den värsta ilskan i mitt inlägg ovan, det var betydligt elakare i första utkastet - är att det alldeles säkert varit en usel sommar för dem. Frågan är hur man behandlar en sådan situation? Man kanske borde ringa själv NÅGON gång till kunden och berätta om förseningar. Eller säga i slutet av juni att det är kört, vi hinner inte. Så hade jag haft möjligheten att leta någon annan. Och när allt så uppenbart gått åt skogen skall man hålla fasaden uppe, låtsas som det regnar, ta i för kung och fosterland med priset. Som om jag vore idiot. Det är en förolämpning. Man känner sig inte som kund, mer som en lurad sate till som gick på bluffen, haha, han LÄMNADE sin båt här, sicken looser, ett bevis på att han går att köra med... Där har ni känslan, där kommer mitt fullständigt tappade förtroende och även besvikelsen över att ha förlorat de där magiska dagarna som man lever på resten av året... Säkert har dom nöjda kunder, konstigt vore det annars. Men Carlsson ser dom aldrig mer. Det är som en gammal säljutbildningsfilm som visades på 90-talet. Den gav exempel på hur en kund i olika situationer blev illa behandlad, något han tog med jämnmod. Filmen avslutades med texxten: Det är jag som är kunden - och jag kommer aldrig tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Getz99 0 Postad 4 Augusti , 2011 Tråkig historia, är själv i en anna situation med en firma som agerar under all kritik. Finns bra firmor i Karlstad som inte är så långt från Kristinehamn om det kan vara till någon tröst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 5 Augusti , 2011 Kan bara hålla med, finns särskilt en aukt. Penta/Honda service som jag varmt kan rekommendera i Karlstad. Jag har haft med dom o göra o är mycket nöjd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goding123 0 Postad 23 Oktober , 2012 Hej!!! Kommer aldrig mer att rekomendera Gustavsviks Marina I kristinehamn!! Dålig ägare som skyller allt på sina anställda. vet har varit där nu i sommar. kommer att föra detta vidare i båtbranschen. Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pangarbruno 0 Postad 19 Augusti , 2020 Har en fråga gällande liknande situation och mer därtill. Gäller samma marina. Hade min båt där på felsökning och blivit lovat den gång på gång på gång på gång. Nu 13 månader senare så tröttnade jag och skulle hämta den. När jag kommer dit så va den inte där, den är alltså stulen på nåt jävligt lägligt sätt. Den va ju oförsäkrad från min sida då jag trodde den stod säkert inne på en verkstad. Så hur funkar det nu när den är borta just försäkringsmässigt? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 141 Postad 19 Augusti , 2020 (redigerade) En gång i ungdommen kördes min bil med bärgare efter en avåkning in på ett inhägnat område till en större verkstad. Någon dag senare meddelades att min fina stereo blivit stulen. Och frågan kom om jag hade försäkring. Jag bemötte det hela att verkstaden tagit hand om fordonet, jag hade även lämnat nycklarna. Sa bara att detta får ni lösa med ert försäkringsbolag, vilket de tydligen gjorde. Alltså, du har väl lämnat båten hos en verkstad med verkstadens godkännande? Typ överenskommelse om åtgärd o s v? Leta rätt på papper, avtal mm. Kan hända du hade någon med när båten lämnades o s v? Redigerad 19 Augusti , 2020 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pangarbruno 0 Postad 19 Augusti , 2020 7 minuter sedan skrev Hybro: En gång i ungdommen kördes min bil med bärgare efter en avåkning in på ett inhägnat område till en större verkstad. Någon dag senare meddelades att min fina stereo blivit stulen. Och frågan kom om jag hade försäkring. Jag bemötte det hela att verkstaden tagit hand om fordonet, jag hade även lämnat nycklarna. Sa bara att detta får ni lösa med ert försäkringsbolag, vilket de tydligen gjorde. Alltså, du har väl lämnat båten hos en verkstad med verkstadens godkännande? Typ överenskommelse om åtgärd o s v? Leta rätt på papper, avtal mm. Kan hända du hade någon med när båten lämnades o s v? Jadå, den är inlämnad för att det skulle gjorts ett jobb på den. Stått där i 13 månader och verkstaden har bara skjutit på jobbet. Har inget avtal men har konversationer med verkstaden om själva jobbet. Så finns inga tvivel där. Men då ska jag kolla med dom. Tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 378 Postad 20 Augusti , 2020 Har inte läst alla inlägg, så jag kanske har missat något. Men jag hade en motor i båten som inte tålde mer än halvgas utan att överhetta. Efter jag gått igenom allt utom att öppna själva motor/topplock utan resultat, så visade det sig att termostaten hade kärvat i nära stängt läge. Efter byte till ny - full kylning och inga problem. Kolla detta om det inte gjorts innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 973 Postad 20 Augusti , 2020 14 minuter sedan skrev Seawolf: Har inte läst alla inlägg, så jag kanske har missat något. Men jag hade en motor i båten som inte tålde mer än halvgas utan att överhetta. Efter jag gått igenom allt utom att öppna själva motor/topplock utan resultat, så visade det sig att termostaten hade kärvat i nära stängt läge. Efter byte till ny - full kylning och inga problem. Kolla detta om det inte gjorts innan. Tråden är 9 år gammal och handlar mer om missnöje med ett företag än fråga om tekniska råd. (Dessutom har inte TS var här sedan augusti 2011) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser