Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
mojja

Köpa motorbåt för 2 vuxna och 2 smp 350-450k

Rekommendera Poster

Hejsan gott folk.. Har läst på detta forum i 3 år snart utan att skriva så mycket men nu behöver jag er hjälp..

I början på förra säsongen startade jag mitt båt liv genom att köpa mig en relativt ny amerikansk bowrider och kärleken till sjön har växt sig starkare och starkare.

Nu känner vi i familjen att vi växt ur våran bowrider och vill ha en båt med övernattnings möjligheter och att kunna tillbringa ett par dagar på ett bekvämt vis ut till sjöss.

Vi har en 3 åring idag och frugan är höggravid med vårt andra barn för tillfället så familje situationen kommer bestå utav två vuxna och ett par små barn en ganska lång tid framöver...

Vad för slags motorbåt skulle ni rekomendera för oss??

Vänligen Mojja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla gärna på Fjord båtarna!

Har själv en 24 Weekender som jag är otroligt nöjd med!
4 naturliga kojplatser varav två i midcabin, vilket är en fördel om man vill knö in två småttingar där utan att störa dom när man själv ska lägga sig ett par timmar senare. Relativt stort utrymme baktill med höga sarger för att hindra dom små från att klättra ner i vattnet..

Ett flertal motoralternativ finns väl antar jag, kan bara rkomendera dig att titta på diesel motorer pga förbrukning & bränslepriserna.

I min båt sitter det en VP KAD 42, marschfart 23-25 knop och förbrukningen är då 1,1 l/nm

Annars kan du titta på Fjord 725SE, Aquador 26HT (betydligt fläskigare prislapp)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var i ungefär samma situation för 3 år sedan, förutom att vi hade 3 barn redan.

Om ni vill hålla en budget under 450.000 kr så är mitt tips att ni måste välja bort något för att få en båt som är stor nog att vara bekväm för en familj:

Stor motor i snabb båt --- siktar ni på att främst vara ute helger och 1-2 nätter, så behöver ni kanske inte åka fort ut till natthamnen. Beror förstås på var ni har båtplats. Ni får mycket större båt som tuffar fram i 7-8 knop för de pengarna, plus lägre driftskostnader (både bränsle och försäkring).

Snygg ny båt --- väljer ni istället en båt från 80-talet som idag anses ful så får ni en riktigt stor och bekväm båt. Fokusera på att båten har bytt till ny (liten) motor någon gång, så gör det inte så mycket att resten av båten är kanske 30 år gammal (givet att säljaren skött den förstås).

... fast vi gjorde inte så. Vi hade först ett tak på max 500.000 kronor men efter mycket funderingar så kom vi fram till att det för oss var avgörande att komma snabbt ut. Vi har 15 distansminuter att åka till yttersta havsbandet där öarna har stora klippor (som min fru älskar) och vi vill komma dit på mindre än en timme, inte över 2 timmar brummande och gungande... Framför allt vill vi kunna åka hem fort när vädret blir sämre. Så vi lånade mer på huset...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!!

Båtar som jag tittar på i dagensläge är midcabin båtar från amerikanska tillverkare mellan 26 o 30 fot.

Jag vill gärna ha stor motor eller stora motorer att ligga och puffa runt i 10 knop är inte riktigt mitt intresse utan vill gärna att det ska röra lite på sig.

En march fart mellan 25-30 knop och toppfart runt 40-45 knop är det som intressant.Ska man puttra runt i 10 knop kan man lika gärna segla känns det som.

Prislappen kan juseteras upp till 550 k för rätt objekt om det skulle vara så.

Vi kommer främst att tillbringa ett par nätter i stöten vid några gästhamnar och kanske besöka ett par narturhamnar några nätter per säsong. Så det kommer ju inte vara några veckolånga utflykter:)

M.v.h Mojja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med de farter som du vill upp i så lär det bli en båt med dubbla motorer. En båt med midcabin är väldigt praktisk när man har småbarn. En amerikansk båt typ Searay runt 26 fot och med midcabin och en motor marchar strax över 20 knop och har en toppfart runt 35 knop. Tar du tex en 28 fots Regal med midkabin och dubbla motorer så får du dina extra knop i hastighet och tillräckligt med utrymme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag läst om andras erfarenheter är att man vill ha minst 27 fot amerikanare för att få plats med 2 vuxna och 2 barn plus packning. En sådan båt med 2 motorer i bra skick verkar svårt att hitta under 550.000 kronor på Blocket...

Men det går ju att försöka pruta: Vårt tak är 550 -- så det är vårt bud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...