excel319 495 Postad 5 Augusti , 2011 Om båten har rätt storlek på motorn, så är trimplan en grej för att kompensera för tvärskeppslutning (snedbelastning/sidvind), Gångläget justeras med drevvinkel. Går naturligtvis att köra ned trimplan och ha ett skapligt gångläg i mellanfart, ej planing, men det kostar flis i bränsleförbrukning. Någon skrev att vid lågfart skulle drevet/motorn trimmas ut för att lyfta nos och minska våt yta på drevet. Trimmas motorn ut så att den våta ytan i realiteten förändras, då är man illa ute. Då är drevet så långt uttrimmat att propellern arbetar med mycket stor uppåtriktad verkan i stället för framåt. Talar vi om ekonomisk deplacementfart så är det bara några hundra varv över tomgång. I de hastigheter glider båtten väldigt lätt, innan vågbildningsmotståndet gör sig gällande och det börjar gå tungt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 5 Augusti , 2011 Hej Harry, Båten är V bottnad hela vägen bak. Jag känner inte jag vill ta en sån här diskussion med förra ägaren då jag inte känner personen. Kan propellern göra en stor skillnad? Får jag bättre bett om jag köper en 4-bladig stålpropeller jämte emot 3-bladig stål ? Riggen till motorn är extra lång och sitter i rätt höjd. Förra ägaren hade en stålpropp innan men bytte ut den mot en aluminium då navet i proppen hade lossnat och han på båtverkstaden bytta ut den till aluminium. Kan detta ligga till grunds? Det kan inte vara nått med bensintank, slang? Att det pumpar ut för mycket bensin till motorn? Att de blir för mycket ? Eller jag är helt off banan nu kanske? Iomed förra ägaren bara använde sig av fast tank och dagen jag kom och kolla på båten så hade han bytat till en 30Liters dunk då han sa att man måste rengöra den fasta tanken först. (?) Senast ändrad av Jippe | 05 augusti 2011 | 12:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 5 Augusti , 2011 Börja med det enkla... Lär dig köra båten ekonomiskt enligt de riktlinjer jag och andra angav. Mät igen och återkom med svar:) Är det fortfarande för hög förbrukning kan vi börja prata propeller, hissning mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 5 Augusti , 2011 Testa följande: Trimma in maximalt innan du börjar ge gaspådrag. När båten sedan kommit upp i planing trimmar du upp motorn och du kommer höra att motorn varvar upp, då suger den luft och då ska du tilta ner den en aning bara tills den låter som vanligt igen. Sen är det ju så att du har en enorm utombordare med förgasare och är en två-taktare samt 1500kg båt - det drar bensin det. Varför så stor motor om du bara ska ut en bit och fiska? Senast ändrad av Rolle85 | 06 augusti 2011 | 08:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FlipperV6 0 Postad 9 Augusti , 2011 Installera en flödesmätare och GPS!! Min erfarenhet är att en kombination av GPS Plotter för fart/distans och en bränsleflödesmätare kommer att hjälpa dig att hitta det optimala gångläget för din bät. I mitt fall 7 meter kabinbåt med inombordare så drar det som minst under planingsfart. Från planingsfart kan jag laborera med powertrim/trimplan för att hitta max distans per krona bensin. Ser tydligt i displayen att farten ökar och förbrukningen/distans minskar när jag trimmar drevet. Har under tre år mätt alla körningar och har sänkt förbrukningen i snitt från 1,5 till 1,3 liter/distans. Gör ca 100 liter för mig per säsong = 1500 kr!! Flödesmätaren tjänar du in på 1 - 2 somrar och blir expert på att trimma ut och köra ekonomiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Augusti , 2011 Det kan inte vara nått med bensintank, slang? Att det pumpar ut för mycket bensin till motorn? Att de blir för mycket ? Svar: Nej! Eftersom motorn går bra så får den lagom mycket bränsle. Får den för mycket börjar den bluddra och vill inte alls varva normalt. (Får den för lite så känns det som att den drar efter andan.) Visst skulle det kunna vara något med tanken eller slangen, att det läcker bensin, men det hade du med all säkerhet märkt. Antingen hade båten stinkigt bensin om det läckte inombord eller så hade du sett den karakteristiska oljefilmen runt båten om det läckte utombords. Jag fick också en smärre chock när jag kört vår nya båt (se min avatar) några gånger. Tyckte den drog galet mycket soppa. Men när jag började räkna på det så verkar det ändå inte vara så farligt. Problemet var att jag körde med lös bränsledunk som tog slut toksnabbt! Båten har en 170 L fast tank som måste renoveras (därav dunken) och jag är säker på att när det är åtgärdat så kommer det inte kännas lika läskigt. Dessutom kommer jag då ha en bränslemätare som visar hur mycket soppa jag har kvar så jag slipper be om bogsering pga soppatorsk fler gånger! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 11 Augusti , 2011 Då sitter vi i samma båt! Har också en seperat bränsledunk då min fasta tank på 300liter måste rengöras. Nån som vet hur man rengör en fast tank och vad ska man kolla efter? Hur ofta behövs den rengöras? Mvh, Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser