Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Jippe

Drar mycket bensin

Rekommendera Poster

Hej,

Hur mycket bensin drar era båtar? Hur vet man när man ligger på ekonomi körning?

Dricker båten mest bensin på fullt gaspådrag än man ligger och puttrar fram när fören pekar uppåt?

Sitter på en 22fot båt som väger ca: 1500kg. Har en 225HK 2-takt från 2001. Idag körde jag ut en bit och sen hem igen (ca: 4km t&r). Då drack båten 16liter bensin. Är detta inte ovanligt mycket eller fullt normalt?

 

Hur kan man minimera förbrukning på en motor? Finns det några knep?

Mvh,

Jimmy



Senast ändrad av Jippe | 03 augusti 2011 | 23:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 1300 kg kabinbåt med 135 hk 2T drog knappt 1 liter/km i ekonomifart (ca 25 kn), så 4l/km l är väldigt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, en planande båt drar minst bensin vid marsfart, i ditt fall gissningsvis runt 25 knop. Du skriver inte vad det är för båt.

Den kan också dra lite vid fart under 5 knop, nästan tomgång, men din motor mår nog inte så bra av tomgångfart under längre tid.

De drar mest vid halvplaning och maxfart.

Sen är ju allt det där vanliga viktigt; rätt hissning på motor, rätt och hel propeller, slät och ren båtbotten mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Erik påpekar. Om du puttrar t.ex. för att trollingfiske, så är förbrukningen normal. Du kan antingen byta motor till en 4T eller direktinsprutad 2T, eller komplettera med en mindre trollingmotor. Sannolikt är det senare alternativet billigast., Den stora motorn skall du bara använda under transportsträckor och då köra på så att båten plannar ut ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har nu bara kört vår båt (28 fot, motor V8 7,4l 310 hk) en helg men märkte direkt att det bara finns två lägen: ett vid 5-7 knop och ett vid 25-26 knop (ca 3700-3800 varv/m) som för båten låter ekonomiskt.

I helgen körde vi 60 distans där vi låg i antingen 7 eller 25-26 knop och gick väl upp  i planing ca 4-5 ggr. På den sträckan beräknar jag att förbrukningen var ca 2l/distansen. Låg väl i planing ca 70% av sträckan och puttrade ca 30%.

Sedan kan jag inte bedömma om den drog minst distansen vid 25 eller 7 knop. Men om jag drog den över 7 knop så började motorn väsnas betydligt mer och insprutningen (?) eller liknande började låta och det enda motorn då ville och önskade var att få upp båten i planing.

Vi kommer att använda vår båt i direkt anslutning till öar och liknande och kommer i stort sett hela tiden ligga runt 7 knop och lägre. Jag förklarade också det för säljaren och han sa att det går bra att puttra på men att det ibland kan vara bra att ta upp båten i planing. Frågan är hur ofta som är ibland? Skrovet borde ju bli renare också ju snabbare man kör.. För oss kan det väl inte vara ekonomiskt att ta upp båten i planing om vi bara kommer att åka ca 5-10 distans * 2 per dag? Dessutom är det så många kobbar, grund och skär så den enda chansen att ta upp den i planing är i farleden och där kommer vi inte att åka så mycket.

Trådskaparens förbrukning låter ju väldigt mkt, om jag inte räknat fel så är det drygt 7l/distansen (?).

Här är i alla fall en film om Eco-driving:
http://www.upptackbatlivet.se/tv-eco-driving.aspx

Mvh
Karl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Blir skrämd när jag läser era svar att det är mycket men samtidigt lättad. Har jag en 30liters dunk med mig ut så kan jag typ köra ut, stanna 2-3ggr och sen måste jag in igen pga. bensinen är nästan slut. Det är ca: 4km körning för ta mig ut och fiska. Jag kör ca: 12-14km allt som allt. Och då har jag knappt 2-3liter bensin kvar.N

Nu kan jag ej räkna distans då ja inte vet hur man räknar.

Jag har en Bayliner Trophy 6,5M lång och 2,5M bred. Väldigt mycket V bottnad. Motorn går som en klocka och är tyst och fin. Propellern är ny från iår av förra ägaren. Han hade en stålproppeller innan men bytte nu till en aluminium då navet hade gått sönder.

Kan detta påverka bränsleförbrukningen? Hur vet jag hur man ska ställa motorn och kan jag göra detta när båten ligger i sjön? Har trimtilt på den. Hur vet jag om jag ska höja/sänka och kan jag göra detta själv?

 

Edit: Kollade på filmen nu och lärde mig en del. Powertrim, är det när man höjer/sänker motorn? Eller är det dem extra fenorna man sätter bak på båten för den ska plana lättare?

Jag har en knapp för sänka/höja motorn men har ju alltid den så långt ner jag kan (är detta powertrim?). Hur vet jag om jag har tilt eller powertrim?

Mvh,

Jimmy



Senast ändrad av Jippe | 04 augusti 2011 | 16:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En sjömil/distansminut/nautisk mil är 1852 m. Så 1 km är = 0,54 sjömil. (1 knop = 1 sjömil/timme.)

Vad jag som amatör läst mig till borde din båt inte dra mer än ca 1,5 l/sjömil vid blandad körning, dvs 0,81 l/km. Någon får rätta mig om de röstar på högre förbrukning.

Om den skulle dra det så skulle du komma 14 km på ca 11,5 l. Du får räkna på det lite själv nu när du vet siffrorna men det låter som den drar väldigt mkt.

Powertrim är när du sänker och höjer motorn/drevet. Någon vet nog bättre än mig hur mycket propellern spelar in men motorstyrkan låter ok.

Mvh

Karl

Edit: Kom på att om du vill räkna ut hur många sjömil du åker så kan du använda eniros sjökort på http://kartor.eniro.se/ och dra den linje som du brukar åka med hjälp av Rita och mät som finns till höger i webbläsaren när du fått fram sjökortet.
 

Senast ändrad av karl_andersson | 04 augusti 2011 | 16:53



Senast ändrad av karl_andersson | 04 augusti 2011 | 17:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns som många beskrivit de 2 lägen där en planande båt drar acceptabelt med bränsle.

Det ena är i deplacementfart. Man brukar grovt räkna en knop per meter båt. I mitt fall Flipper 640 stämmer dra bra,då jag kan ligga 6-7knop innan fören lyfter.

Det andra läget är uppe i plan och då när båten släppt bra, men vid ett så lågt motorvarv som möjligt. För mig släpper båten acceptabelt vid 20-22 och bra vid 25-27. Jag har en 200hk -88 där min känsla är att mellan 22 och 29knop ligger march med lägst förbrukning per längdenhet.

Det tillkommer en till parameter och det är motortyp. En 2taktare har svårt att utnyttja bränslet vid lågvarv. Dålig fyllnadsgrad har jag en känsla av. Detta gör att en 2t kan dra ibland 4ggr mer bränsle eller mer på tomgång jämfört med 4t. Denna skillnad minskar vartefter varvet och lasten ökar och på maxvarv är skillnaden inte så farlig. En bensindriven motor har minst förluster på högt varv med hög last.

Slutsatsen är att med 2takt åker man billigast precis över planingströskeln alternativt lite högre upp beroende på motorstorlek.

 

Gällande powertrim gör det enorm skillnad. På min båt skiljer det 2-2.5knop mellan optimerat läge och hyffsat intiltat i marchfart

Börja i ganska intiltat läge på lågfart för att komma upp i plan, tilta sedan ut motorn försiktigt tills det känns vingligt/obalancerat, tilta då in något och åk mindre dyrt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart lite otydligt. 2t argumenten gäller givetvis gamla förgasarsnurror och inte insprutade som enligt mig ofta är den bästa kompromissen. Minns hur imponerad jag vart av Optimaxserien:)

4t fick även dessa en revolution på sjön när de vart insprutade. Inte lika stor som på 2t sidan, men minns hur trötta de var på 90-talet innan de släppte den nya generationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eniro var grymt bra!

Räknade ut att jag vanligtvis kör ca: 5.2Nm ut så ca: 10.4Nm totalt. på 28Liter bensin. Kan detta stämma?

4,54Nm / 15,5Liter bensin. Drog den sist jag var ute. Känns jävligt mycket. Skulle en trimfena på motorn hjälpa? Eller trimplan?

Hur vet jag om jag har powertrim eller bara tilt? Vad är skillnad?

För mig är det typ samma sak att motorn går upp och ner?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En så relativt ny motor som din har Powertrim och tilt.

Powertrim är möjligheten att justera motorns vinkel under gång motorns rörelser är ganska långsamma.

När du stannat och skall tippa upp motorn med knappen så går den först långsamt  

tills den når en viss vinkel, då går den övertrimområdet  till tiltområdet och ökar i hastighet tills motorn är uppe eller du släpper knappen.

Vad gäller förbrukningen så låter det väldigt mycket även för en så stor 2-taktare.

28 liter/10,4Nm innebär 2,69liter per sjömil.

15,5 liter/4,54Nm innebär 3,41 liter per sjömil

Vad håller du för hastighet vid dessa tillfällen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, men då har den powertrim för de stämmer överänns med det du säger! :)

Kan jag då prova mig fram och tilta upp motorn samtidigt som jag kör?

Hur märkar jag skillnaden? Kommer båten plana lättare?

 

Jag kan tyvärr inte så hur många knop jag kör i då knopmätaren inte är installerad, enkelt och göra eller? Jag vet att jag ligger precis över 3000rpm. Inne i min hamn så har vi 5knop i ca: 2km (lång sträcka). Då står aktern väldigt mycket upp och då planar absolut inte båten då det är för sakta. Har mätt upp att båten toppar ca: 50-55knop jämfört med en annan båt.

Blir ju rädd var gång jag ska tanka. Känns som där måste vara nått jag gör fel då den dricker så pass mycket.

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan trimma in motorn om du kör sakta för att få ner fören, och även ha den intrimmad när du skall plana upp.

Verkar väl i och för sig inte vara något problem att plana upp med den motoreffekten.

Väl uppe i plan skall du vinkla ut motorn för att få upp fören.

Jag bruka trimma ut den tills motorn är nära att kavitera dvs propellern börja suga luft.

Trimmar man ut motorn för mycket märks det  tydligt på att motorvarvet ökar och båten tappar fart.

Då är det bara att trimma in motorn något.

Då har man minsta möjliga våta yta på skrovet och båten har lägsta motståndet i vattnet.

Ligger du med 3000 varv är en vild gissning att du  håller runt 30 knop.

Borde vara en relativt ekonomisk marschfart.

Vad har du för vartal på maxfart? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, de får jag prova! Aldrig tänkt tanken på de där med tilten.

Är ny med denna båt så därför :)

Jag har 6000rpm som maxvarv om jag inte minns fel. Båten planar runt 3000rpm. Kan jag även köra powertrim när jag ligger i 30knop?

Hur brukar ni göra? Tiltar ni motorn ner till max och sedan provar er fram under körning? Eller hur funkar det? Kommer man märka storskillnad om man ligger runt 3000rpm och bara rör tilten? Kommer båten ändra sig avsevärt eller man får lyssna på motorljudet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6000 rpm låter som ett korrekt maxvarvtal.

inga problem att använda powertrim oavsett fart om man använder det med förstånd.

Om det behövs vid upplaning så kan man trimma in helt inte annars.

Inga markanta förändringar sker bara att prova sig fram.

Håll koll på fören på båten, motorljud samt varvräknaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jimmy.

Då jag har en liknande båt (Yamarin 64DC, 6,2m x 2,5 och ca 1400kg totalt) ställer jag mig väldigt frågande till din förbrukning. Dock tror jag det stora felet ligger i din 2 km långa trnsportsträcka, om jag skulle kunna köra den under 5 knop med rimlig förbrukning hade jag varit tvungen att lägga mig under 2000 varv. Allt över det gör att aktern gräver ned sig och fören sticker upp i luften vilket får till följd att bränsleförbrukningen skjuter i höjden.

Testa dessa enkla steg nästa gång:

1. Transportsträckan avverkas med så lågt varv att båten fortfarande ligger plant i vattner och att den inte genererar några större vågor. Powertrimmet skall var längst ned, motorn så långt in mot skrovet det går.

2. När det är fri fart drar du upp den i planing och när den väl är uppe kan du dra av lite på gasen, lägg dig mellan 3000 och 4000 varv. Nu testar du att trimma ut motorn små steg i taget, det du skall märka är att varvet ökar något när båten går lättare på vattnet. Om motorn börjar suga luft har du gått för långt, trimma då tillbaka en bit så den låter normalt. Vanligtvis kan man trimma rätt mycket innan det blir fel men ta det försiktigt för motorn måste fortfarande kunna suga upp kylvatten.

Obs. se till att du inte ligger på gränsen mellan planing och inte planing när du kör, det är just där och på toppvarv den kommer dricka som mest.

Sen är ju inte Johnsson/Evinrude 225 direkt känd för att vara bränslesnål men lite bättre skall det kunna bli.

Lycka till!

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Martin,

 

Ja, min transportsträcka är väldigt lång då jag måste hålla runt 5 knop och båten gräver ner sig enormt.

Jag har alltid kört med powertrimet längst ner och det är då den gräver sig, utom när jag gasar upp för då planar den direkt. Tack för dina svar, jag skall prova mig fram och se.

En sak till bara, Nu testar du att trimma ut motorn små steg i taget, det du skall märka är att varvet ökar något när båten går lättare på vattnet. Går motorn bättre/snålare på högre varvtal? Eller vadå? Jag har nog missat nått där :)

 

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja det är snarare så att när du hittat optimalt gångläge kan du dra av på gasen och uppnå samma marchhastighet med lägre varvtal. På min båt innebär det ungefär följande: Jag har en behaglig marchhastighet vid ca 25 knop och det uppnås om jag kör max intrimmat vid runt 4500 varv men om jag trimmar ut optimalt kan jag sänka varvet till ca 4000 och ändå hålla 25 knop.

Det som skall hända vid uttrimmning är att båtens våta yta minskar och därmed också motståndet som vattnet utgör.

Dessutom kommer du kunna höja maxhastigheten med flera knop vid optimal trimmning men då du skriver att du redan kan varva motorn till 6000 varv på maxgas lutar det åt att du kommer övervarva. Med andra ord kan du komma behöva en ny större propeller. Vilket i sin tur förmodligen kommer påverka bräsleförbrukningen positivt.

Själv är jag väldigt aktiv med powertrimmet, man kan rätt lätt justera gångegenskaperna i olika sorters sjö med hjälp av det. Allt för så bekväm gång som möjligt.

Men återigen: undvik att aktern gräver ned sig vid långsamma transporter, det kostar mer än det smakar. En planande båt mår bäst i planing eller på i stort sett tomgång, allt därimellan är direkt obra. Är det helt omöjligt att undvika att den gräver ned sig kan kanske trimplan hjälpa till, har inga själv så jag kan ha fel här. 

Ut och testa trimma motorn till olika vinklar så du får en uppfattning om hur just din båt reagerar. Även om det kanske inte kommer göra underverk på bränsleförbrukningen kommer du att uppskatta funktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din båt gräver ned sig enormt, så kör du mer än 5 knop. Troligen 8-9 knop. Ett enkelt sätt att avgöra om trimmet är rätt är att från helt inkört  vid fartökning till planingsfart. Sedan trimma ut lite i taget tills fören börjar gunga upp och ned. När det inträffar trimmar du in tills båten ligger still. Detta förutsätter plattvatten (utan vågor). Vid sjögång får du experimentera för att känna när det går bäst. Du skriver att du brukar köra med drevet/motorn i max intrimmat läge. Detta medför att fören kommer att tryckas ned och båten går nästan som i överplaning och kommer att gå väldigt tungt. Detta kan vara en delförklaring till din höga förbrukning. Din båt, rätt trimmad, bör inte ta mer än 2l/M eller ca. 1l/km.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, har några reflektioner efter en snabbläsning;

När du kör sakta kör då bara på 1000 varv så kommer nog bränsleförbrukningen ner. Det är enorm skillnad på förbrukning i 8-10 knop i stället för 5 knop på en sådan båt. Precis som excel319 skrev ovan.

Någon skrev att motorn bör vara intrimmad i låg fart, tror att den drar mindre om man trimmar ut motrn ordentligt i låg fart för att få upp den ur vattnet och minska motorn bromsning i vattnet, vad tror ni.

Sedan bör man ju trimma in motorn igen innar man drar på för att snabbt få den i planing. Sedan ska ju motorn trimmas ut igen för att ge högsta varv vid konstant gaspådrag.

Om jag förstått saken rätt har du bara en 30 l tank, varför, borde väl vara minst 150 liter i en sådan båt, inte mist av säkerhetsskäl.

Har lite svårt att tro att båten gör 55 riktiga knop mätt med GPS, låter för bra, skulle gissa på 45 knop och kanske någon knop till.

Skulle tro att en propeller med någon tum till i stigning skulle ge lägre förbrukning om den varvar så mycket som 6000 varv nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En konventionell 2T, dvs inte direkt-/högtrycksinsprutad, är mycket ineffektiv på låga varv, medan den vid höga varv kan vara i närheten av effektiviteten hos 4T och direktinsprutade motorer.

Exempel på direktinsprutade motorer är Optimax, Yam HDPI och OMC Etec.
Tar vi exemplet Mercury så finns 150 hk V6 som 2T med förgasare, i princip samma motor med insprutning, då kallad EFI och en variant med högtrycksinsprutning, då kallad Optimax.

Om motorn har elekroniskt styrd insprutning eller förgasare spelar i sammanhanget ganska liten roll. En konventionell insprutning som finns på de flesta bilar jobbar med ett tryck om något eller några kg/cm2. Direktinsprutning är något helt annat.Vid direkt/högtrycksinsprutning på en 2T så trycks bränslet in sedan portarna i cylindern stängt med ett tryck av i storleksordningen 100 kg/cm2.

Har man en konventionell 2T med förgasare eller insprutning, så är alla farter under ordentlig utplaning väldigt bränslekonsumerande. Det är alltså ingen motor man skall puttra sakta med.

Jag trycker inte frågeställaren har klargjort under vilka förhållanden motorn drog 16 liter på 4 km. Om det var under tomgångskörning eller med nosen i skyn så är det helt normalt. Var det vid 25 kn så är det onormalt. Val av propeller och trimning kan inom rimliga gränser inte vara förklaringen till att motorn drar 7l/nm istället för mer normala runt 2l/nm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vid låg fart ligger uttrimmad så använder man energin till att lyfta fören istället för att driva båten framåt. Grundregeln är att ligga intrimmad i låg fart, vid upplaning och vid skarpa girar i hög fart (för att ha bättre grepp)

Jag sällar mig också till skaran som menar att ekonoming finns under 5kn eller ordentligt upplanad. Installerade en MercMonitor om mäter momentanförbrukning och vid 5kn har jag ca 1,4 l/nm och vid 23-25kn detsamma (timförbrukningen är ca 35 l/h). Men runt 12 när jag gråver som mest så närmar förbrukningen 3,5 l/mn

Båtar drar mycket bensin!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, håller med om att propellern riktar krafen åt lite fel håll om man trimmar ut motorn vid låg fart men som sagt å andra sidan blir det mer bromsande yta från riggen.

Dessutom om riggen är helt intrimmad riktar propeller också kraften åt fel håll, propellern riktat neråt i stället för uppåt och båten plöjer mer.

Tror ändå på lite uttrimmat, dessutom minskar ju risken att gå på i grunda vatten med mer upptiltad motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du har helt rätt, vid så låga farter är bästa ekonomi och prestanda att riggen är så när 90 graders vinkel mot vattenytan som möjligt. För mycket in eller uttrimmning försämmrar det faktum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riggvinkeln måste ju ändå ha marginell betydelse på bränsleförbrukningen vid så låga farter som 5 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att med intrimmad motor lyfts akterspegeln en aning och båten blir mera som en deplacementbåt och därmed mera lättdriven i låga farter?

Man minskar turbulensen runt akterspegeln om man får upp den.

Eftersom jag inte har powertrim på min båt så får jag göra samma sak genom att i låga farter under planing öka vikten i fören så akterspegeln reser sig.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1. När jag körde 4km då den drog 16Liter var under färden där det är 5knop. Fören peka uppåt.

Läste många skrev att jag då kör för fort, ska jag sänka ytterligare för båten ska dra mindre? (får iof. ner fören mer).

2. Jag har en tank på 300Liter i båten. Ägaren jag köpte båten av sa att den behöver rensas för när han kört med tanken så sätts bränslefiltert igen titt som tätt.

3. Är det en för/nackdel med att botten är jätte V bottnat? Lyfter den svårare ur vattnet ? Alltid fått för mig att den ska va V bottnad annars.

4. Vet nån på rak arm hur stor proppeller man ska ha på en sådan här motor, finns där nån regel man ska gå efter?

5. Trimplan förstår jag att det kan hjälpa till att lyfta båten under lägre varvtal(rätt?). Vad gör en trimplans fena på motorn för jobb? Stabilitet eller vadå?

Tack för era svar ang. powertrim. Ska ut och försöka när vädret tillåter. Vet båten skulle dra bensin men trodde aldrig den skulle slurpa i sig 30Liter för en så pass liten tur. 400kr var gång jag ska ut o fiska och hem igen. Då kan jag inte köra så pass långt iheller.

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, hur vet du hur fort du kör utan knopmätare/GPS.

 

Vad gäller V botten har den för och nackdelar;

Fördelar, bra vid höga farter, lyfter båten ur vattnat och klyver vågorna.

Nackdelar, drar mer bränsle och gör båten mindre stabil vid bryggan.

 

Enligt min åsikt är trimplan ganska onödigt på en så pass motorstark båt, har själv haft liknande båtar i åratal utan att använda trimplanen en enda gång.

 

Hej ,vad gäller propellerval är det svårt att ge specifika råd, du kan nog läsa kilometrvis om detta på bla detta forum. Gissar att rätt propeller på din båt/motor ska ge mellan 5-6000 varm på fullgas.

En stålpropeller ger nog bättre bett på din stora motor än en aluminiumpropeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Det är uppmätt med en båt som körde jämsides som är betydligt snabbare än min båt. Provat 2-3ggr.

Skönt o höra att jag bör slippa köpa trimplan till båten. Vad är skillnaden mellan 3-bladig eller 4-bladig proppeller? Kan detta utmärka sig ekonomisk körning?

Fundera på ny stålproppeller men vet ej hur pass stor jag kan gå upp till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en katastrof. Den drar på tok för mycket.

Kolla propeller. Den som bytte att det blev rätt. Vanligt att stålpropp har annan storlek/stigning än aluminium och har man bara bytt rakt av kan det bli fel. Att sedan sätta på en billig aluminium är inte bra då en stålpropp ger betydligt bättre bett.

Sedan kolla att motorn sitter på rätt höjd i förhållande till båtbotten.

Finns säkert några här som kan ge dig tipps om hur du ska kolla höjden bäst men har för mig att kavitationsplattan på motorn ska sitta i jämnhöjd med båtbotten.

 

Något är knas för den ska inte dra så mycket. Även om en tvåtaktare är törstigare än fyrtaktare eller moderna insprutade tvåtaktare (runt 30% mer) så är det marginellt mot din hiskeliga förbrukning.

 

Angående botten, ja i fören är den nog mycket v-formad men i aktern relativt platt eller?

Ser nog ut som de flesta moderna planande båtbottnar.

Har du kollat med tidigare ägare om förbrukningen?

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...