Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
RobertAx

Finnjolle VS Laser

Rekommendera Poster

hejhej.

jag har tänkt köpa en finnjolle eller laser. så jag vill veta lite för och nackdelar med de olika båtarna. jag är tacksam för alla svar och synpunkter

mvh// robertsmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finn och Laser är två ganska olika jollar. Fördelarna med Laser är att den är enkel att rigga, enkel att hantera på land och lägga på biltaket samt mycket lättseglad, rolig och enkel att vända rätt om man går runt. Du kan välja standardrigg eller radial beroende på hur tung/stark du är. Nackdelarna är att begagnatpriserna märkligt nog är rätt höga, seglen slits fort, den är mycket rank.

Fördelarna med en finnjolle är att det är mer båt än Laser, det går att hitta billiga men väl fungerande ex , mer att pyssla med eftersom man kan lägga trimlinor som man vill, byta master etc, en härlig seglingskänsla, mer att trimma, trevligt klassförbund med många glada och äldre amatörer. Dessutom är det svensk seglingshistoria eftersom det är en OS-båt som konstruerats i Sverige/Uppsala. Nackdelarna är att nya jollar och framför allt nya vingprofilmaster i kolfiber är svindyra, jollen är något tunghanterad på land, kräver släp för att flyttas med bil, den är inte lika lätt som Lasern att vända rätt. Den är också ganska tung att hänga. 10 kvm segel kräver sin man när det blåser. Är du lätt får du hänga fullt redan vid 4-5 msek.

Jag har kappseglat båda jollarna i många år. Föredrar finnen. Men det beror än del på vad du väger och orkar. Väger du 80 är finnen bra, väger du 100 är den perfekt. Väger du 50 är du ganska chanslös i en finne redan vid 4 msek.

Senast ändrad av Amanda31 | 04 augusti 2011 | 09:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller väl i stort sett med Amanda.

Men vad ska du ha båten till? Som badbåt eller att kappsegla med?

Om kappsegla; vill du som jag, meka minimalt och segla maximalt, helst i stora fält? Då är det Lasern som vinner.
Gillar du att meka, klura och utveckla material men tycker inte att det är så viktigt med stora kappseglingsfält? Finnjollen är ditt val!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...