hanped 0 Postad 3 Augusti , 2011 Hej alla Jag sitter här och letar efter nåt inlägg om 3 kontra 4-bladigt men hittar inget som stämmer med min båt Jag har en 21 fots dc med en v8 på 5,7 liter och har kört på så att min propeller blev lite illa åtgången och att det försvann en bit av drevet. Går det att köra säsongen ut med nedersta fenan på drevet borta? Är det någon som har ett tips om detta delikata ämne. Och hur skall jag bete mig för att få bort ormningarna vid låg fart c:a 5-7 knop Hjälper det med att sätta dit en 4-bladig. Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 3 Augusti , 2011 Hej! Har haft ett par maxum 2100 SC3 och det följde med 4-blad rostfri till dom men jag bytte till Laser2 3-blad. Fördel, snabbare och mer ekonomisk i marschfart Nackdel inte lika bra grepp i vattnet, släpper lätare vid tvära girar och försämrad kraft i backen, inte något som man inte kan lära sig och jag tyckte att fördelarna övervägde nackdelarna. Har en flipper 705HT nu och den ormar också lite i låga farter trots duoprop men jag tiltar ner trimplanen max när jag kör långsamt så blir hon betydligt stabilare! Sålänge du inte har någon spricka i växelhuset eller krökt axeln eller på annat sätt skadat lager eller packbox så kan du köre vidare utan skädda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 4 Augusti , 2011 Om jag tolkar dig rätt så har den fyrbladiga mer kraft men är inte lika ekonomisk i marschfart. Kan det vara stigningen som inte är rätt på den fyrbladiga du hade då? Frågar eftersom jag själv börjat intressera mig för en fyrbladig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 4 Augusti , 2011 Jag hade 5 olika propar som jag testade mellan och det är fullt möjligt att det finns en fyrbladig med samma fartresurser men med det utbudet jag hade så hittade jag inte någon. Finns säkert någon här som är duktigare på det än jag men ser man på pappret så ska inte laser2 passa på den båten jag hade, den är gjord för mindre lättare båtar och främst aktersnurror om jag inte minns fel, så praktisk erfarenhet är värt mycket i detta ämne tycker jag. Men helt klart är att den fyrbladiga hade mer pondus och grepp i vattnet men det är bara att ändra körstilen lite så tänker man inte på det. Jag pluggade kaviteringshålen, det kaviterade helatiden annars, det är väl bra tryck i avgaserna från åttorna antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 4 Augusti , 2011 Vad har du för propeller på idag på båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hanped 0 Postad 6 Augusti , 2011 Hej Idag har jag en 3-bladig 14 med 17 stigning.nu funderar jag på en 4-bladig med 16 stigning men är väldigt osäker. Bor lite taskigt till för att åka o byta då o då. Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 6 Augusti , 2011 Hej. vad har du för båt och hur mycket varvar du idag med din 17 är det alupropp du har på nu? Senast ändrad av knoptoken | 06 augusti 2011 | 15:17 Senast ändrad av knoptoken | 06 augusti 2011 | 15:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 7 Augusti , 2011 HEj ! Har en 5,7L mercruiser i en 22 fots Searay med alphadrev. Orginalpropp var tydligen en 3 bladig aluminum 14 nånting x17. Hadde inte riktigt samma men skaffade en 4 bladig rostfri 2 2 från drev.se. Ormningarna i lågfart försvann, båten girar grymt bra, går snabbt upp i plan, och det går väldigt bra att backa med båten. Var lite tveksam i början men jag lär fortsättaq åka med den här proppen. Har ingen info om soppa förbrukning då jag inte har flödesmätare monterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 7 Augusti , 2011 Hej bra att det ordnade sig.Är det turbo fyrbladig du kör med? Senast ändrad av knoptoken | 07 augusti 2011 | 14:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 7 Augusti , 2011 Om man ser på pappret Mercury rekomenderar så är det båtar med utombordare och inombordar båtar upp till 22 fot..hur funkade din med Laser? har fundrat på och testa det på min hur var den i marchfart med lasern? den har lite mindre blad area och är stävlyftande mot Miragen jag har nu som lyfter häcken duktigt /knoptoken Senast ändrad av knoptoken | 07 augusti 2011 | 20:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 8 Augusti , 2011 Ja det är en turbo 2 2 tidigare hade jag en 3 bladig mirage plus lite fel storlek så den varvade inte tillräckligt. Båten var också väldigt slingrig i låg fart vilket nu är helt borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 8 Augusti , 2011 Jag hade 5,0 MPI och den gjorde 49knop i topp och marchade 25-30 strax över litern/distans. Det är betydligt bättre än vad som maxum anger själva. somsagt så tappade jag grepp i vattnet men det lärde jag mig snart. Angående häcklyft så harjag tyvärr inte något svar, det var inte något jag reflekterade över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 8 Augusti , 2011 Ok Jag har också kollat på dom propparna. kör du med 16 fyrbladig nu? hur är den i marshfart om du jämför med 3 bladig? toppfarten blev väl nån knop lägre? knoptoken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 8 Augusti , 2011 Ok Jag har också kollat på dom propparna. kör du med 16 fyrbladig nu? hur är den i marshfart om du jämför med 3 bladig? toppfarten blev väl nån knop lägre? knoptoken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 8 Augusti , 2011 Hej, Lånar tråden lite varvar motorn inom rekommenderat maxvarv välj närmast lägre stigning Hur vet man om motorn man har idag varvar som den skall? hissning (öka monteringshöjd av riggen). Vad menas med detta? Ska man höja motorn helt plötsligt? Eller vadå? Mvh, Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 8 Augusti , 2011 Turbo 2 2 ska ha storlek 14x16 om jag inte kommer ihåg helt fel. Marchar ca 23knop topp 36 så det är helt ok. Har ingen 3 bladig med rätt stigning att jämföra med men det här är helt ok duger bra för oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hanped 0 Postad 8 Augusti , 2011 Nu när man varit i kontakt med reperationsfolk så tycker dom att man skall sattsa på en propp i aliminium istället. Finns det någon på forumet som hört nått lknande. Jag väntar i alla fall till säsongen är över och lämnar in alltihopa för rep under vintern. Båten jag har är en Maxum 2100 sr.och ligger på c:a 4500 varv på toppfart. Ha de Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 8 Augusti , 2011 Enda fördelen med alu är att den är billigare! Möjligtvis om du kör på grund så går en alu sönder lättare så att du i någon mån kanske räddar drevet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hanped 0 Postad 9 Augusti , 2011 Dom säger att det är olika kopplingar på volvosoch bravos kontra alpha one drev så har man ett alpha drev så är det bättre med alupropp för den har inte samma gravidetyetsmassa att få igong när man växlar, kan det ligga något i detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 9 Augusti , 2011 Jag hade alphadrev på mina och dom satt det stålprop på original. När man lägger i växel så bryts tändningen ett ögonblick för att ge en mjuk växling så jag tror inte att det spelar någon roll. Dom flesta har ju stål idag, om man vill ha en reservpropeller med så funkar det ju med alu då det är billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 9 Augusti , 2011 Jag ser nog bara fördelar med stålpropeller bättre grepp , bättre bränsle ekonomi. marchfart blir bättre. du kan ju trimma ut mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 9 Augusti , 2011 Kollar på varvräknaren. hissa motorn då höjer du motorn på akterspegeln enklast är det med en powerlift Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser