Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
hanped

Stålpropeller

Rekommendera Poster

Hej alla

Jag sitter här och letar efter nåt inlägg om 3 kontra 4-bladigt men hittar inget som stämmer med min båt

Jag har en 21 fots dc med en v8 på 5,7 liter och har kört på så att min propeller blev lite illa åtgången och att det försvann en bit av drevet. Går det att köra säsongen ut med nedersta fenan på drevet borta?

Är det någon som har ett tips om detta delikata ämne.

Och hur skall jag bete mig för att få bort ormningarna vid låg fart c:a 5-7 knop

Hjälper det med att sätta dit en 4-bladig.

Hans

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har haft ett par maxum 2100 SC3 och det följde med 4-blad rostfri till dom men jag bytte till Laser2 3-blad.

Fördel, snabbare och mer ekonomisk i marschfart

Nackdel inte lika bra grepp i vattnet, släpper lätare vid tvära girar och försämrad kraft i backen, inte något som man inte kan lära sig och jag tyckte att fördelarna övervägde nackdelarna.

Har en flipper 705HT nu och den ormar också lite i låga farter trots duoprop men jag tiltar ner trimplanen max när jag kör långsamt så blir hon betydligt stabilare!

Sålänge du inte har någon spricka i växelhuset eller krökt axeln eller på annat sätt skadat lager eller packbox så kan du köre vidare utan skädda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar dig rätt så har den fyrbladiga mer kraft men är inte lika ekonomisk i marschfart.

Kan det vara stigningen som inte är rätt på den fyrbladiga du hade då?

Frågar eftersom jag själv börjat intressera mig för en fyrbladig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 5 olika propar som jag testade mellan och det är fullt möjligt att det finns en fyrbladig med samma fartresurser men med det utbudet jag hade så hittade jag inte någon.

Finns säkert någon här som är duktigare på det än jag men ser man på pappret så ska inte laser2 passa på den båten jag hade, den är gjord för mindre lättare båtar och främst aktersnurror om jag inte minns fel, så praktisk erfarenhet är värt mycket i detta ämne tycker jag.

Men helt klart är att den fyrbladiga hade mer pondus och grepp i vattnet men det är bara att ändra körstilen lite så tänker man inte på det.

Jag pluggade kaviteringshålen, det kaviterade helatiden annars, det är väl bra tryck i avgaserna från åttorna antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Idag har jag en 3-bladig 14 med 17 stigning.nu funderar jag på en 4-bladig med 16 stigning men är väldigt osäker. Bor lite taskigt till för att åka o byta då o då.

Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

vad har du för båt och hur mycket varvar  du idag med din 17  är det alupropp

du har på nu?



Senast ändrad av knoptoken | 06 augusti 2011 | 15:17



Senast ändrad av knoptoken | 06 augusti 2011 | 15:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEj ! Har en 5,7L mercruiser i en 22 fots Searay med alphadrev. Orginalpropp var tydligen en 3 bladig aluminum 14 nånting x17. Hadde inte riktigt samma men skaffade en 4 bladig rostfri 2 2 från drev.se.  Ormningarna i lågfart försvann, båten girar grymt bra, går snabbt upp i plan, och det går väldigt bra att backa med båten. Var lite tveksam i början men jag lär fortsättaq åka med den här proppen. Har ingen info om soppa förbrukning då jag inte har flödesmätare monterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

bra att det ordnade sig.Är det turbo fyrbladig du kör med?



Senast ändrad av knoptoken | 07 augusti 2011 | 14:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ser på pappret Mercury rekomenderar så är det båtar med utombordare och inombordar båtar upp till 22 fot..hur funkade din med Laser? har fundrat på och testa det på min

hur var den i marchfart med lasern? den har lite mindre blad area och är stävlyftande

mot Miragen jag har nu som lyfter häcken duktigt

 

                   /knoptoken



Senast ändrad av knoptoken | 07 augusti 2011 | 20:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en turbo 2 2 tidigare hade jag en 3 bladig mirage plus lite fel storlek så den varvade inte tillräckligt. Båten var också väldigt slingrig i låg fart vilket nu är helt borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 5,0 MPI och den gjorde 49knop i topp och marchade 25-30 strax över litern/distans.

Det är betydligt bättre än vad som maxum anger själva.

somsagt så tappade jag grepp i vattnet men det lärde jag mig snart.

Angående häcklyft så harjag tyvärr inte något svar, det var inte något jag reflekterade över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

Jag har också kollat på dom propparna. kör du med 16 fyrbladig nu?

hur är den i marshfart om du jämför med 3 bladig?

toppfarten blev väl nån knop lägre?

 

           knoptoken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

Jag har också kollat på dom propparna. kör du med 16 fyrbladig nu?

hur är den i marshfart om du jämför med 3 bladig?

toppfarten blev väl nån knop lägre?

 

           knoptoken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lånar tråden lite :)

varvar motorn inom rekommenderat maxvarv välj närmast lägre stigning

Hur vet man om motorn man har idag varvar som den skall?

 

hissning (öka monteringshöjd av riggen). Vad menas med detta? Ska man höja motorn helt plötsligt? Eller vadå?

 

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbo 2 2 ska ha storlek 14x16 om jag inte kommer ihåg helt fel. Marchar ca 23knop topp 36 så det är helt ok. Har ingen 3 bladig med rätt stigning att jämföra med men det här är helt ok duger bra för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när man varit i kontakt med reperationsfolk så tycker dom att man skall sattsa på en propp i aliminium istället. Finns det någon på forumet som hört nått lknande. Jag väntar i alla fall till säsongen är över och lämnar in alltihopa för rep under vintern. Båten jag har är en Maxum 2100 sr.och ligger på c:a 4500 varv på toppfart.

Ha de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda fördelen med alu är att den är billigare!

Möjligtvis om du kör på grund så går en alu sönder lättare så att du i någon mån kanske räddar drevet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom säger att det är olika kopplingar på volvosoch bravos kontra alpha one drev så har man ett alpha drev så är det bättre med alupropp för den har inte samma gravidetyetsmassa att få igong när man växlar, kan det ligga något i detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade alphadrev på mina och dom satt det stålprop på original.

När man lägger i växel så bryts tändningen ett ögonblick för att ge en mjuk växling så jag tror inte att det spelar någon roll. Dom flesta har ju stål idag, om man vill ha en reservpropeller med så funkar det ju med alu då det är billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser nog bara fördelar med stålpropeller

bättre grepp , bättre bränsle ekonomi. marchfart blir bättre.

du kan ju trimma ut mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar på varvräknaren. hissa motorn då höjer du motorn på akterspegeln

enklast är det med en powerlift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...