andreas86a 4 Postad 3 Augusti , 2011 hej jag har en sea ray 260 från 1984 med en mercery 260 ca 260 hästar`?års mod 1989 och ett alpha one drev års 89. mitt problem är att när jag varvar motorn i friläge så varvar den som den ska,men när jag ska ut och åka så orkar inte båten plana och den går som snabbast 12 knop och motorn varvar då ca 3200 varv,och motorn blir då väldigt varm så man får dra av på gasen,så jag får ligga och köra på halvgas ca7-8 knop och båten varvar då 1500 varv,så vad kan det vara för fel?! mvh andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 3 Augusti , 2011 Förslagsvis, börja med ett kompressionsprov samt kika på tändstiften. Tändstiften avslöjar en del om hur motorn mår. Om motorn är ok kan det bero på drivningen, ::Harry:: ps. Mercury brukar vara utombordare, Mercruiser innombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Augusti , 2012 På min utombordare var det samma fel, bytte tändspolarna sen funkade det bra igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 28 Augusti , 2012 Har det varit så hela sommaren? Om inte, har du tittat under båten? Växer det snäckor på propeller och drev så kan du bara komma upp i 7-8 knop inna motorn storknar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 28 Augusti , 2012 Jösses det var värsta jag sett Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 2 September , 2012 Hur gick det då? Kompressonsprovet som crabfish tipsade om...gav det nån information? Har du kollat att det inte bara är veck på soppaslangen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Canstren 0 Postad 2 September , 2012 Hej Andreas! Har du löst problemet? Jag har precis samma fel på min OMC 5,8L V8. Varvar i friläge lätt till 4500 varv och över men med växel i bara till ca. 2500 varv. Har kollat soppatillförseln och monterar extra filter för vattenseparation om det finns vatten i tanken. Kollat bränlepumpen tankat ny soppa med stabilseringsmedel. Inget hjälper? Har du tips? mvh Keijo Canstrén Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fruppe 0 Postad 3 September , 2012 Hej. Hade liknande problem med min förra motor.. Problemet var att motorn släckte stiften efter ett par gångers körning så prova och montera i nya hårdare stift och prova igen. / Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser