Gå till innehåll
fredag 25 april 2025
Brewmaster

Tändningsproblem Volvo Penta 9HK

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder så har jag problem med tändningen på lillmaskinen.
På ena stiftet har jag klar och fin gnista (den över cyllen) men på det andra har jag ingen alls. border=0

Om jag flyttar styrströmmen till den andra spolen så har ja fin gnista på den så det är inte spolen det är fel på.. Sitter det någon form av tändplatta under svänghjulet eller vad kan vara fel, (jag har kollar kablarna och det är inget uppenbart rott och det är inte sönder ärgat)

Är det någon som har nån erfarenhet av dessa maskiner och har lust att skriva ett par ord så skulle detta vara mycket tacksamt! border=0 />

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ta bort startapparat  och svänghjul så kommer du att hitta tändplattan med brytarspetsar mm. Om du har konstaterat att spole och tändkabel är ok så är det bara att leta dig stegvis bakåt tills du hittar ett fel att åtgärda. Det kan ju vara kabelbrott mellan tändplatta och spole likväl som en dålig brytarspets eller nåt annat kontaktproblem på vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, jag tog bort startplatta och svänghjul! Där såg ja att brytarspetsarna såg lite ankommna ut och efter en vända med toppen på morakniven så har jag klar och fin gnista igen!

Tack så mkt! smileyyes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...