Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Anders_St

Motorbåt körde rakt in i segelbåt, två gripna

Rekommendera Poster

Ett inlägg i debatten om sprit på sjön.

Lagar är tyvärr ingen garanti för att folk följer dem. Men det verkar behövas.

Vi vet ännu inte vem som körde motorbåten. Mannen var så pass berusad att han inte gick att förhöra, det fanns även indikationer på att kvinnan var berusad.

länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något att visa upp för statistikbitare, om att lagen vekligen behövs...!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man så pass berusad att man inte kan förhöras så är det nog snarare 2,0 promille än 0,2. Den gamla lagen omfattade redan detta så på det viset är det ingen skillnad. Man fick inte vara berusad och/eller anses inte vara kapabel att framföra sin båt säkert innan den nya lagen heller.

Därför gör den nya lagen varken från eller till i sådana här fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, håller med om att just det här exemplet på kriminellt dåligt omdöme är inte ett motiv för 0.2-promille-lagen. Det här var olagligt redan innan.

Fast det är ju kombinationen sprit och stora motorbåtar som man siktar in sig på. Och har fått verkan; folk faktiskt har börjat köra med fylleschaffis även i båten på väg hem och inte bara i bilen.

Jag blir bara lite...rädd när jag ser vad som kan hända. Och påminner mig om att inte lägga mig för natten på någon udde där det kan komma stor båt brakande utan krypa in i vikar där det inte går at köra fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det som är bra med nya lagen är att man får göra stickprov utan att någon misstanke finns. Det som enligt min mening är fel är promillegränsen där det jämförs med att köra bil då man på en 90 väg möter varandra med ett par meters mellanrum med en hastighetsskillnad på 180km/h. Då kan en nedsättning av rektionstiden på några hundradels sekunder var förödande. Kan inte riktigt se att detta är lika väsentligt på en båt som gör 15knop (27km/h). Där är det mer intressant när omdömmet försämras vilket jag inte tror händer vid 0,2promille.

Håller med dig att man ska nog gömma sig så långt in i vikarna som möjligt (även om man som jag har stålbåt). Det som inte framgår av artikeln är om båten var förtöjd eller låg på svaj och i sånt fall hade ankarlanterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gillar din tagline oxå. Hade gubben i artikeln gjort det testet hade han nog inte satt sig i båten. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig att man ska nog gömma sig så långt in i vikarna som möjligt (även om man som jag har stålbåt). Det som inte framgår av artikeln är om båten var förtöjd eller låg på svaj och i sånt fall hade ankarlanterna.

Citat från artikeln:
Den 10 meter långa segelbåten hade lagt ut ankaret en bit från strandkanten vid Södermöja. Två vuxna och tre äldre barn låg och sov när en motorbåt körde rakt in i segelbåten.
Den skulle göra en barbordsgir och runda udden men kom så nära land att den kom rakt in i båten.

Min spekulation är att de lagt sig någonstans såpass öppet att en motorbåt håller...vad ska vi gissa från skadorna...20-25 knop där? Ev bakom en udde där sikten är skymd.
Ankarlanterna på segelbåtar brukar tyvärr befinna sig 12-16 meter upp i luften i toppen av masten. Inte i den riktning som en ev berusad motorbåtsförare tittar. Någon här på DS brukar hänga sin ankarlanterna på bommen ca 2 m över vattnet där den nog syns bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ett sån här fall är väl inte lagen om nyketrhet på sjö, speciellt vid stora och/eller snabba båtar som har så stor betydelse.

Nån form av nautisk kompetens för båtar över en viss hastighet och kanske även storlek och som kunde återkallas när innehavaren inte kalrar av att handha sin båt hade nog varit mer på sin plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och här är nästa klant. Frågan är om man vågar åka ut i helgen som planerat... :-(

Sex personer föll i vattnet när en båt körde rakt in i en farledsboj i Stockholms skärgård.
Alla räddade sig upp på ett skär innan hjälp var på plats.

länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Inte skall det väl till nautisk kompetens för att förstå att man inte kan köra in i en farledsboj?surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, det borde ju räcka med folkvett och ledsyn.

Jag försöker ta allt som skrivs, speciellt i den här skvallerblaskan, med en nypa salt, det enda som skrivs är ju det som skapar rubriker. innehållet är oftast spekulationer och ofullständigt. Det kan ju inträffa tekniska fel eller annat som orsakat detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...