Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Lag3r

270 drev. dålig svängradie

Rekommendera Poster

Hej Jag har en ockelbo t16i med ett 270drev. Upplever att den har en väldgit begränsad svängradie vilket gör att det är ganska svårt att manövrera. Speciellt vid förtöjning kan det bli mycket problem.

Båten svänger även framförallt mer åt babord än styrbord. Kopplade loss styrsystem ( där ratten är ihopkopplad med drevet) och drog i den spaken som sitter fast i drevet och känner att begränsningen sitter i drevet. Vet någon vad man kan göra för att ställa in så att det går o vrida mer på drevet eller är det såhär det ska vara?

Kan ju även tänka mig att det har med propellerverkan att drevet går längre till vänster än höger men då borde det ju gå - noll i slutändan.

Är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju tillägga att det är ett volvo penta drev och en aq115.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

270 drevet har inte så stort styrutslag, det sitter synnerligen rejäla stopklackar i ändägena, inget som går att justera. Se till att styrvajern är justerad så att man verkligen når ändlägena och det är allt du kan göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack för svar! Får helt enkelt bli bättre på o manövrera :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att styrarmen är rätt monterad. När armen står rakt fram, ska drevet också stå rakt. Annars svänger båten dåligt åt ena hållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...