Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
calson

Motorn dör så fort generatorn börjar ladda..Hjälp please..

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga..

Har precis köpt mig en Sea Pro 19 fots DC båt som min första båt att kunna ta med ungarna och åka och bada med.

Problemet är att så fort generatorn börjar ladda så dör motorn, vet att generatorn ska va riktig, har varit körd i bänk och har även
testat en annan generator med samma problem som följd.
Har kopplat förbi elsystemet och testat med lösa kablar men utan resultat,blir tokig snart när jag inte kommer på vad det är och sommaren
och semestern är snart slut.
Nån som kan ha nåt tips om vad jag ska leta efter? Vore jättetacksam...
Motorn är en Mercruiser 4a med 135 hk

mvh Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som snabb felsökning; skruva loss kablarna från generatorn, både 12V och laddningslampan. (Och kom ihåg var de satt!).

Går det att starta och köra så så funkar det att åka och bada över dagen utan laddning. Ett startbatteri går att köra med åtminstone någon vecka utan laddning om motorn startar någorlunda snabbt. Men använd det inte till något annat.

Men sedan måste man reda ut varför det går trögt. Normalt sett är en generator en liten belastning. (12V * 50A = 600 W, 1 hästkraft=736W så maximalt en av kusarna i motorn går till generatorn vilket knappast märks.)

Jag tolkar dig som att motorn startar men efter några sekunder så går den långsammare och stannar. Funderingar jag får i huvet:
- Hjälper det att koppla loss kablarna från generatorn? (Om inte så är det inte generatorns elsida i alla fall)
- Kan du snurra runt generatorn för hand om du lossar fläktremmen? Den ska gå väldigt lätt.
- Stannar motorn när du lägger i framväxel? Om du har ett Bravo drev kan det vara fel på brytaren inuti gasreglaget som kortsluter tändningen precis när du läggar in växeln för att minska rycket.
- Felställd tomgång?
- Snedställd tändning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kamrat berättade att han fick samma problem vid byte till ny generator. I hans fall berodde det på att den nya generatorn hade för liten remskiva, generatorn belastade motorn innan motorn hann komma igång oprdentligt. Efter att han bytte till större remskiva fösvann problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tolkar det som om motorn har fungerat tidigare, med nuvarande generator mm, och att problemet uppstått utan generatorbyte etc. Låter då som om du har något som inte tål att spänningen klättrar uppåt, som den gör då generatorn börjar ladda (som mest ca 14,4 volt vid fullt batteri). Jag skulle titta på tändspolen då dom har en tendens att kunna börja bete sig lustigt då dom blir dåliga. Kan inte din motor men ibland finns även ett förmotstånd kopplat ihop med tändspolen och även sådana kan bli dåliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...