Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
FastDavid

Skuren Evinrude

Rekommendera Poster

Hejsan alla glada!

Nu har min käre Evinrude 70hk -80talare skjutit vevstaken på 1ans cylinder så att en skruv gått rakt igenom motorblocket. Undrar då om någon vet om det är värt att försöka lappa ihop med kemiskmetall eller om någon har ett motorblock ståendes med foder i alla cylindrar.

Senast ändrad av FastDavid | 02 augusti 2011 | 22:11

post-10019750-1394236785,9931_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att svetsa blocket? Känns som att det borde smälla högre än kemisk metall-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en motor med samma fel, där de hade rivit motorn och lappat ihop med ngn form av kemisk metall. Kan inte se att det skulle innebära några problem...dock fegade jag ur och köpte ett block begagnat på en båtfirma för 800kr, men det blir ju att skruva en del..

Läste på nätet om ngn amerikan som med JB Weld lagat sitt block och kört flera år.

Varför sköt ditt block? Gick den varm eller ingen olja?

Blockdelar till Evinrude är enkelt att få tag i för inte många kronor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skicka motorn i Nilen!

Jag tror inte att det skulle räcka men att byta block.

Du lär ju ha en krökt vevstake och ev skadat vevaxeln, kolv och kanske lager mm också. Vad som mera havererat ser du ju efter att du öppnat alltsammans. Bara packningssatsen kommer att kosta dig ett par tusen kr.

Gissar att du behöver ett kpl powerhead med vev/stakar/kolvar mm.

Risken att du åker på en mycket dyr renovering måste ju vara överhängande, och fortfarande sitter du där med en gamal 80-talare..........precis som jag :-))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...