Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Anthen

Segelbåt för nybörjare

Rekommendera Poster

Hej alla segelentusiaster!

 

Jag har vågat mig hit ifrån motorbåtsforumet då jag börjar få upp ögonen för seglingen.

Jag försöker att få tag i en liten segeljolle att segla med och tänkte att ni skulle få hjälpa med att hitta den rätta för mig. 

Jag är båtvan men ny inom seglingen, jag letar efter en båt att kunna lära mig segla med samt ha glädje utav när jag har lärt mig.

Jag har kollat på e-jolle(heter det så?) och det verkar vara en båt som passar mina behov. 

Men jag har även sett dessa katamaraner, hur är dessa att segla med? 

Jag har inga krav på ruff eller förvaringsutrymmen, möjligtvis att det ska vara möjligt att åtminstone vara 2 i båten.

Budgeten ligger på 0-50k

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Tvåkrona kanske? http://www.kronaboats.com/menu,2885,3223,page,3223.html

http://www.blocket.se/lund/Tvakrona_34170827.htm?ca=15&w=3&last=1

 

Eller en Fabola Campus, där har du övernattningsmöjligheter. http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Fabola campus&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=6&c=1062&ca=15&l=0&md=th

 

E-jollen är nog för liten, dessutom är en sådan jolle mycket kantringskänslig om man är helt nybörjare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jolleinstruktör vill jag gärna ge dig lite tips...

E-jolle i all ära, den är skitkul att segla, men ingen optimal nybörjar jolle. Den är väldigt låg och det gäller att man har lite teknik. Vad du kan titta på är en Laser.. den är lika rolig som E-jollen och är  högre mellan sittbrunn och bom...  

Katamaraner är en tvåmansjolle och inget jag rekomenderar just nu...

 

Kolla efter på blocket och i Båtbörsen.... Där kan du hitta fräscha för inte allt för mkt pengar...

 

Lycka till// Jennie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasern är i stort sett samma klass men lättare att hantera som nybörjare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasern är klockren som nybörjarbåt för vuxna men var beredd på att bada lite om det blåser i början... En beggad i ok skick verkar kosta från 15-20 000 nu för tiden.

Att vara två i Lasern funkar men är lite knepigt och man vill absolut inte väga mer än 110 pannor eller så totalt.

Det lustiga är att man faktiskt får kappsegla lasern på 2 enl. klassregeln, gjorde det nån gång som liten men det är inte så snabbt.

Katamarener behöver inte vara tänkta för två, finns gott om enmansklasser!
Katta är kul och du kan lätt hitta tex en Hobie 16 som funkar fint att segla själv på blocket. Jag skulle dock inte rekomendera att börja med kattor som nybörjare även om tex UCPA använder kattor som skolbåtar tror jag.

Sök lite i forumet då frågan varut uppe förut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade upp lasern och det verkade vara en båt som stämmer bra överrens med mina krav.

Bör kanske tillägga att jag seglar i en insjö och det blåser oftast runt 5m/s. 

Dock fanns det inte mycket att välja på(blocket) där jag bor men då vet jag lite vad jag ska leta efter.

Finns det fler båtar som liknar lasern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker söka men hittar ingenting som stämmer överens med denna tråd. Tänkte du på någon särskild får du gärna länka.

Att vara fler i båten är inget krav men det skulle vara kul att kunna ta med sig flickvän eller kompis ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasern är skitkul att segla. Enkel och oöm i sin konstruktion. När jag hade växt ur optimsten så stod valet mellan E-jolle, OK och Laser. Lasern blev det självklara valet.
Du får dock räkna med att bada emellanåt. Den är lika livlig som både E-jollen och OK-jollen.

Vad jag funderar på är det här med att kunna ta med en flickvän eller kompis. Om du violl ha en rolig utflyktsbåt så tycker jag inte att Lasern är det optimala. Sittbrunnen är liten (Fördelen är att den är, i stort sett tom på vatten efter att ha tippat) vilket gör det lite knepigt att vara två. Det finns heller inget bra ställe att packa i i en Laser. OK- Jollen erbjuder ju mökligheten att packa tält, sovsäck och kylväska i plastsäckar under däcket.

Som utflyktsbåt skulle jag rekommendera någon av de klassiska skolbåtarna Monark 44, Trissjigg, eller Fajak. Fabola pokus är heller inte så dum. 
Okej! Nu snackar vi inte planande racerjollar längre men extremt lättseglade, justa utflyktsbåtar i en insjö. Det är båtar du kan ta med en flickvän och även hennes mamma i.

Jiggen och Monarken är, tror jag, i stort sett samma båt. Långkölade båtar av typ segeleka och har väldigt moderat djupgående. Fajaken är egentligen en jolle med ballastat centerbord och Pokus har sänkköl.

Någon har redan rekommenderat Campus. Det är ganska justa segelbåtar. Campus 650 har jag seglat några gånger. Det är en riktigt vass båt. 630 sägs vara ännu snabbare. Men nu börjar det bli dyrt.  En beg Campus 650/630 kostar runt 80-110 k. 

Tyvärr är det ofta så att seglen tenderar att vara slut när man köper små segelbåtar. Jollarna brukar ha justa segel eftersom de ofta kappseglas. Dock är det så att nytt tyg till en Jigg eller Monark 44 inte kostar någon förmögenhet.

Men som sagt....

Det har att göra med vad du är ute efter.

Ar det hög fart, planande båt, fartfylld leksak i första hand så kommer du att älska Lasern.

Är det behaglig segling, dagsutflykter, segla med kompis som gäller så skulle jag rekommendera en jigg eller Monarken.

Är det övernattning så tycker jag att du ska spana på äldre Campus. D v s Campus 500/600.

 

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=481

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=939

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=5

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Janken.

Såg du mitt första inlägg?

Där beskrev jag Tvåkronan som en lämplig förstabåt eftersom han efterfrågade möjligheten att ta med en vän. Ok-jolle har jag själv en liggandes, och den är helt ok om man har lite vana, bommen ligger lågt, mycket lågt har jag märkt ;)

Campus 600 tipsade jag oxå om och även med länkar till blocket på lämpliga objekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det hög fart, planande båt, fartfylld leksak i första hand så kommer du att älska Lasern.

Lasern är nog vad jag är ute efter, dock efterfrågade jag möjligheten att ta med en extra passagerare? 

Men om det inte går är det inte hela världen, det är inte jag som är blir hemma!

Jag frågade också om det finns båtar som är lika lasern, hittar nämligen inte många till salu i min region. 

Finns det olika storlekar och modeller utav lasern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag sagt, det funkar med två nån gång ibland i Lasern, men det är trångt om man är vuxen.

Det finns en del båtar som är lika Lasern men ingen som det har byggts 200 000 båtar av i världen. Lasern är klart vanligast...

Jag vet ju inte var du bor, men du kanske får vara beredd att åka en liten bit, lasern tar man utan problem på biltaket om bilen inte är av allra minsta klassen.

Lasern, den vi pratar om, är alla identiska till skrovet men det finns två olika riggar. Standard kallas den vanligaste med 7kvm segel. Sen finns det ett lite mindre segel som heter Radial, 5,7kvm. Den enda skillnaden är segelytan och en kortare och mjukare undermast.

Det finns en tredje rigg, 4,7 som är poppis för juniorer internationellt men den kommer du knappast stöta på i Sverige.

Sen har företaget Laser en massa modeller men alla utom urlasern är väldigt ovanliga i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är något helt annat!

Kanske kan vara värt att åka en liten sväng? http://www.blocket.se/goteborg/Laser_standard_35238127.htm?ca=7&w=3

Köper man en så gammal  Laser så är det viktigt att kolla att skrovet är tätt. Äldre båtar saknar en metallförstärkning i mastfoten och kan kan därför börja läcka där så småningom.
Ändringen kom nån gång efter 120 000 tror jag, jag har för mig att min första saknade det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan det helt klart, jag är inte rädd för att behöva slipa och måla i vinter heller, bara skrov,mast segel osv är helt.

Ska kolla upp det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan, nu vart jag oxå sugen. Nyss köp segelbåt som jag kastar pengar på wink Men fasiken vad kul med laser, eller en katta!! F18...mums!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...