Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Murvi

AQAD 40 130hk för svag för en Draco 2300?

Rekommendera Poster

Vi är inte ute efter att oftast köra fortare än 20-24 knop, men är denna motor ändå för svag för en så tung båt? (vikt 1800kg)  Slits motorn snabbare om den sitter på en för tung båt? Vad ska varvtalet rpm vara vid marshfart?

Är det OK/vanligt att dieselmotorer läcker ut olja som flyter bakom båten efter att man lagt till? Ägaren menar att det är helt OK och vnaligt pga att det är en dieselmotor.

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att en frisk 40:a fungerar rätt så bra med den båten. Skulle dock rekomendera att kombinera den med duoprop-underdelen som kommer att hjälpa den att ta båten över planingströskeln och generellt sätt förbättra bränsleekonomi mm.

Om det kommer ut synligt med olja vid varje stopp, så är det nog någonting som inte mår riktigt bra. Det kan vara allt från spridare som inte sluter tätt, turbo som är på gång mm. Låter som ni tittar på att köpa den här båten (då du refererar till ägaren) och då skulle jag nog rekommendera att ni låter en duktig VP-mek, besikta motorns kondition innan köpet. 40:an är en jättebra motor men tyvärr så kräver den dyra reservdelar då den väl behöver lagas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med föregående. Tror en frisk 40.a är rätt okej på den båten. Har själv en 40b 165 hk på min som väger ca 2300 kg, och jag marschar 20-22 knop ber på last. Varven ska vid marschfart ligga runt 3000 varv eller just över, och motorn ska vid max gas kunna varva så nära 3600 varv som möligt. Kolla så den varvar ut så nära 3600 som möjligt.

40 motorn är ju en rätt kraftig motor som knappast behöver jobba i hjäl sig för 1800 kg. Har aldrig haft några problem med min. Så länge man sköter motorn och ligger runt varven för marschfart så håller denna motor länge. Tänk på att oljebytena kräver hela 11 liter olja. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag hade en Draco 2300 -87 för några år sedan där jag bytte ut V8:an till en KAD32 (170 hp)

Det bytet fungerade bra, Kad32 vägde ngt mer än V8:an vill jag minnas.

Båten hade en toppfart runt 30 och marchade fint vid 22.

Jag skulle INTE rekomendera en AD40, den motorn är TUNG och jag gissar att du skulle få jobbigt upp i plan.

Jag skulle inte heller rekomendera en Kad32:a, den båten ska ha en V8,

Kad32:an nackdel var vibrationer och högt ljud vid låga farter, där V8.an var TYST och vibrationsfri, det blev visserligen 30% billigare att köra, men jag upplevde diesel knacket som besvärande i denna båt när man gled igenom hamnar.

 

Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...