Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
karl_andersson

Får inte igång gasolkök (Maxum)

Rekommendera Poster

Hej,

(Har försökt leta efter liknande tråd men inte funnit någon).

Efter första helgen i båten är det oerhört många knappar och dylikt som man ska börja få koll på. Vi har fått igång det mesta men när vi bytt gasoltub (2 kg) och kopplat in den i fören (sitter i ankarboxen) så får vi ingen låga i köket. Det var ingen gasol i den förra tuben så vi kan inte veta om den har fungerat innan vi köpte båten heller.

Vi har vridit på ett svart vred vid gasoltuben i fören och hittat ett rött vred under köket men vi får ingen låga när vi vrider om till låga på köket och trycker på startknappen. Det lyser en liten grön lampa när vi öppnar upp spishällen så det verkar som den är på/ska fungera.

Är det någon knapp/el som behöver kopplas på för att få det att fungera?

Har en gasolgrill hemma men där är det ju bara att vrida på gasen från tuben, öppna grillocket, vrida om till låga på grillvredet och sedan klicka på startknappen. Men har förstått att det är lite lurigare än så på en båt..

Har surfat på forumet och kollat på fogas.se men inte blivit något klokare så jag hoppas att någon här kan komma med ett gott råd.

Vad jag kan se med mina amatörögon är anordningen lik den i bifogad bild. Det enda vredet i fören jag hittat är den som är vid den orangea övertrycksventilen (t.v. på bilden). Den tuben (läckindikator?) som är svart och röd upptill som är t.h. på bilden har jag inte sett till vad jag vet, inget som gick att vrida på i alla fall.

Båten är en Maxum 2700 SCR (-00).

Tack på förhand för er hjälp.

Mvh
Karl

post-10016380-1394236785,9397_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att vredet på spisen ska hållas intryckt när man tänder spisen och några sekunder till.

Det är någon säkerhetsgrej ifall lågan slocknar så kallnar en känselkropp och gasen stryps.

Så har det varit på dom kök jag varit i kontakt med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips. Har för mig vi provade det men kan hända att vi inte höll vredet intryckt tillräckligt länge.

Ska man vrida av vredet vid övertrycksventilen i ankarboxen när man använt köket klart/inte ska använda båten på några dagar? Är det något mer som kan vara bra att tänka på? Vi har en GasSafe så litar på att den varnar om det är läckage eller så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett gammal Primus kök (modell enklare) som fungerar bra, men om jag sätter på en reduceringsventil så fungerar den inte alls. Min amatörgissning är att spisen är dimensionerad för att användas utan reduceringsventil och om en sådan används så blir trycket för lågt.

Kommer att följa din tråd och se vad du får för svar - men prova annars utan reduceringsventilen för att se vad som händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pyser det svagt när du vrider och håller in knappen på köket?

Du får ju hålla in knappen på köket tills det kommer fram gas. Är hela gasledningen tom kan det ta en stund, säg 1-2 minuter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det pyser ingenting i köket. Det pös till lite grand har jag för mig när jag vred på vredet på övertrycksventilen.

Jag får helt enkelt stå och hålla in knappen vriden några minuter så får vi se om det börjar pysa något och sedan ge låga. Är rätt säker på att ledningen var tom innan vi satte in den nya tuben eftersom båten stått på land okt-juli och gasoltuben vi bytte in var tom och urkopplad när vi köpte båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi fått fart på gasolen i köket. Det var bara att hålla inne på full låga ett tag till (ca 30 sek) så kom gasen. Sedan var det en knapp som man ibland är tvungen att trycka på för att det ska fungera som det ska. Den sitter mot gången i båten mellan plattorna. När man använt gasolen och stängt av så måste man trycka på den för att det ska fungera igen.

Nu blir gästerna glada då de får kaffe på morgonen! :)

Men startknapparna fungerade inte utan vi var tvungna att använda tändstickor, finns det något bra sätt att få dem att fungera igen? Mvh Karl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...