Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Jonaslatt

Lite hjälp med inställning av äldre chrysler

Rekommendera Poster

Hejsan har en chrysler runt år 75,  35hp

Har dena sittande på en äldre liten sportbåt ca 300kg.

 

På tomgång går den fint. Kör man lugnt tex in imot hamn och krypkör så hör man motor ändrar varvtal och låter olika hela tiden. samt den är lite seg i starten.


Förgasar inställning eller tändning?
nya stift enligt ngk så ska de sitta i dessa stift (kommer ej ihåg namnet nu)  0.8mm va det iallefall. Kanske några andra stift ni rekomenderar ?

Kanske kolla tändningen. Vad ska tändningen stå på?

 

Förgasaren är grovinställd utskruvad 1 1/2 varv.

 

Fullgas 2personer. 35km/h enligt gps

Samma om man drar ring bakom med en person på.

Borde den inte gå lite fortare?

 

Kanske är dumma frågor. Men har inte haft båten speciellt länge och vill självklart båten ska gå så bra den kan gå :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att hastigheten låter normalt vad man kan förvänta av en 35Hp. 35km/ är ju ungefär 20 knop. Sedan kan det vara så att du har för stor propeller vilket gör att motorn inte varvar ur som den ska. Den skall varva ca 5-5200rpm. Förgasarinställningen är bra, du kan prova att gå ner till 1-1/8 eller 1-1/4 ut från botten, detta kan vara lite olika från motor till motor. Kolla med vilken inställning den går bäst. Tändningen skall stå 28gr. BTDC dvs vid fullgas skall brytaren på 1:ans cyl. öppna 28gr. före att kolven står i övredödpunkt (när kolven precis är på väg att vända). Justeringen gör du genom att förlänga eller förkorta stången som vrider tändpllattan för att förskjuta tändningen. Brytaravståndet skall vara 020 tum dvs 0,508 mm och stiftgap 0,7 mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ju ha lite koll på dessa motorer.

Måste man ha några speciella verktyg för att ställa tändningen?Just grader m.m eller står det sånt?

Har pysslat mycket med bilar men inte så mycket med båtar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På nyare Chrysler satt det klisterdekal med TDC (0gr.) och BTDC (28-32gr.) och sedan satt det en plåtvinkel på motorblocket med ett streck (mitt ovan förgasaren). På äldre satt det ibland ett eller två stycken streck på svänghjulet. 0 och 28gr. Men om du inte har några markeringar så kan man grovt markera dessa lägen med enkla verktyg. Ta ur stiften sätt en mejsel i övre stifthålet och tryck den lätt mer mot kolven, vrid svänghjulet medurs tills mejseln precis stannar och börjar vända neråt. Försök hitta läget när kolven precis skall vända. Markera läget  på svänghjulet mot en fastpunkt på motorblocket. Räkna sedan antal kuggar på svänghjulet och dividera sedan med 360. Nu har du antalet kuggar per grad. Multiplicera detta med 28 då har du antalet kuggar på 28grader. Då kan du räkna och markera var 28gr. är någonstans på svänghjulet. OBS! Att du skall räkna kuggarna till vänster om 0-läget dvs medurs. Motorn snurrar medurs och tändningen skall komma 28gr. för 0-läget vid full gas. Sedan är det bäst att ställa och kolla tändningsinställningen med en stroboskåplampa.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jätte mycket för hjälpen.

Ska fösöka få tag i någon som kan hjälpa mig med detta.

Tyvärr är marin firmorna inte så hjälpsamma här runt om Skövde.

Iallefall när man har en äldre motor. (de tycker hela tiden man ska köpa en ny)

Känns dumt att säga att allt funkar men vill ändå att de dubbelkollar tändningen.

Ingen här som kan komma förbi och tjäna några hundringar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...