Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
shipsim

Hur skaffar man sig kunskap om det som kallas...motor

Rekommendera Poster

Som jag skrivit tidigare så är jag en gröngöling beträffande motorbåtar...dock ej gröngöling på sjön. Måste erkänna att jag blir lätt stressad över det faktum att jag vet så lite om den motor som driver min flipper 666. En bensinare på 230 hk från 2007. När jag tittar ner i motorluckan så är det som att titta ut i rymden - obegripligt och gränslöst på samma gång. Ansvarslöst att köpa en motorbåt tycker någon. Måhända, men nu är det som det är och någonstans ska man börja. Min fråga - hur skaffar man sig åtminstone översiktlig kunskap om framdrivningsanordningen? Instruktionsbok? Finns det någon bra bok el kurs? Bör man hyra en båtmekaniker för en timma och låta denna introducera motorn. Antar att det finns flera som varit nybörjare. Ser fram emot tips som kan leda till ökad kunskap ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte var du bor annars kunde jag hjälpa dig och förklara lite basics.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske inte är en gröngöling när det gäller motorer, men efter närmare 40 år med innombordsmotor i mina segelbåtar begriper jag inte så värst mycket ändå. Ändå har jag installert en motor i sin helhet och plockat ur och i motorer ett antal gånger och alltid gjort de årliga servisarna.

Men om motorer begriper jag inte mycket och har ett näst intill hatfyllt förhållande till dem.

Det finns ju ett antal böcker som tar upp ämnet. Både som gäller motorer och båtel. Biblioteket är ingen dum inrättning. Där kan du få hjälp att få tag på alla böcker. Har dom inte hemma kan dom beställa och få hem. Här memma kostar det numer inte något att få hem en bok från ett anna bibliotek.

Inom kryssarklubben brukar det finnas kurser i ämnet.  http://www.vastkustkretsen.se/Utbildning/Kursprogram Här för västkustkreten, men de andra kretsarna har säkert liknande kurser, de också. Även studieförbunden har säkert kurser.

Sen är det nog inte fel att hyra in en duktig båtmek som förklarar det grundläggande. Att läsa om ett ämne i teorin är en sak. Den praktiska verkligheten någonting helt annat.

Med snart 50 års erfarenhet av båtar och segling och motorägande, skulle kanske tom jag kunnat förklara en hel del grundläggande för dig om du är helt novis. wink (novis - synonym till gröngöling)

Senast ändrad av toaen | 01 augusti 2011 | 15:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instruktionsbok borde första köparen av båten fått där även serviceintervall och hur man utför servicen själv finns med. Vissa saker beskrivs inte såsom kamremsbyte men dit är det långt (1400 tim på våran). Vi fick med instruktionsböcker till allt som var monterat i båten samt själva båtens instruktionsbok. Lyssna med säljaren om han har glömt bort manualen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hemmahamn i Stockholm,Slagsta. Vore säkerligen värdefullt med handledning i någon timme eller så. Typ motorgeografi.... ;-)  Handböcker osv har jag men jag inser då jag tittar i dem att de kräver en viss förförståelse för att kunna ta del av dem på rätt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...