leffep 0 Postad 1 Augusti , 2011 Var ute med familjen på Hjälmaren för ett par tre veckor sedan. Ankrade vid en ö, badade, solade,grillade och mådde allmänt bra. Bredvid vår ö ligger en annan ö och emellan går ett sund med färdväg som är utmärkt på sjökortet. Det passerar lite båtar av olika storlekar och typer men rätt vad det var, kommer en motorbåt i mellanklass i låg fart. Skönt att inte folk bara vrålåker förbi. Kallas hänsyn. Vad som däremot fick oss att tappa hakan var att det satt en person i fören med benen dinglande ner mot vattnet. Höll sig fast med hjälp av räcket i fören. Flytväst? Icke. Det hade f övr ingen av de fyra i båten. När de passerat sundet ser/hör jag hur båten accelererar. Lite svårt att uppskatta hastigheten men gissningsvis runt 40 knop. Båten fortsätter mot Hampetorp och så länge jag såg/hörde båten satt personen kvar och hastigheten oförändrad. Jag vet inte vad som felades detta sällskap. Troligen det mesta i fråga om sjövett och säkerhet ombord!!/leffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 Augusti , 2011 Ja det är märkligt. Jag tror ingen förälder skulle tilllåta sitt barn sitta några meter över en köttkvarn. Antagligen saknas förståelse för vilka risker man utsätter barnet för, nästan oavsett hastighet och flytväst eller ej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 1 Augusti , 2011 Instämmer. Totalt idiotiskt även i lägre hastigheter då det tar några sekunder från att den som ramlar i och når propellern. Sådanna människor borde inte få ha båt. Dock är det vanligt förekommande och varje sommar brukar man se ett par sådanna händelser. De har väll hämtat idén från filmen Titanic där det romantiserades om att stå längst fram i fören på båten. Det är den här typen av oansvariga människor som driver fram nya lagar, vilka ändå inte kommer följas av idioterna, men drabbar oss som bryr oss om säkerhet. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser