pjankan 0 Postad 31 Juli , 2011 Hej! Är i behov av lite rådgivning och hoppas ni kunniga kan hjälpa mig. Har för en 4v införskaffat en flipper 640 m en vp aq145a som gått bra under de inledande 3v men som nu börjat strula. Medveten om att det är en gammal båt och motor (83a) så verkade den schysst vid inköp, då samtliga remmar, olja, filter, impeller och bälgar var bytta inför säsongen och motorn gick bra när den blev varm. Tyvärr så upptäckte jag efter köpet att tempmätaren var död men eftersom motorn gått bra i ca 35h så hade jag tänkt fixa den til vintern. Nu till det som hänt, 1. Det börjar med att vi upplever det som att ett litet knackande ljud går konstant vid drevet när motorn är igång. 2. Under sista hemfärden så kom vitrök ur motorn. 3. Motorn tappade tomgången och dock även när den var varm, har dock ställt in förgasarna och motorn dör nu inte på tomgång och ingen vitrök igår när jag var ute å testade. Däremot, 4. Upplever det som att ett tilltagande avgasljud uppkommit. 5. Motorn börjar koka och läckage av vatten ur locket på sötvattensidan i värmeväxlaren. Nu och då känns det förjävligt att jag inte har en fungerande tempmätare som kunde varna mig... 6. Väl i hamn uppmärksammar jag att det är ett avgaspys vid limpan precis vid 4ans cylinder räknat från växlaren. Tacksam för all rådgivning från er kunniga om vad jag ska göra härnäst. Mina egna tankar är - Ta loss avgaslimpan och kontrollera var läckaget är, och ev beställa en ny limpa, den byttes senast 1999, då även cylinderlocket mm byttes. Byta termostaten och se om mätaren börjar funka... Vad kan jag ha råkat ut för faror? har läst mig till att topplocket kan ha rostat sönder samt limpan? Tackar på förhand! // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 1 Augusti , 2011 Hej Har 2st av denna maskin och har gjort denna procedur på båda. Du får ta bort limpan och köpa ny, finns hos hansen racing, sedan tar du bort toppen och låter svetsa om den bakre avgasporten. Detta är ett klassiskt fel på dessa maskiner. Det finns även en lösning från volvo om att sätta i en stålring men det är bättre att svetsa så blir det bra. Kontrollera att du inte fått vatten i oljan, kan tyda på det om du har vit rök... men om du ändå tar bort toppen så ser du hur det ser ut. ny packning måste dit och glöm inte att momentdra toppen enligt instruktion och i två steg, samt efterdra den efter varmkörning med moment. Vad gäller värmen kan det bero på flera orsaker. dels för lite vatten i sötsystemet, eller trasig termostat. Vad gäller det knackande ljudet kan det vara knuten som är dålig. kontrollera att du inte har läckage i bälgen, om du inte har det kontrollera knutarna på land och byt om de är dåliga. Sätt dit nya bälgar. Det låter väldigt omständligt, men detta är relativt lättmeckade motorer. Hör gärna av dig om du vill ha lite fler tips! /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pjankan 0 Postad 1 Augusti , 2011 Tackar för svaret! Har inte skruvat i motorer sedan mopedtiden så är högst rostig på mekandet. Vad tror du om att lämna in motorn för genomgång och renovering? har någon erfarenhet av kostnadsbild för detta? Tack på förhand // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 2 Augusti , 2011 Hej. Det blir billigare att fräsa ur toppen och lägga dit den ring som Volvo Penta säljer. Det är inte en stålring som vissa tror. Om du svetsar finns risk att toppen slår sig och du måste också räkna med kostnad för en sotningssats. Fräsningen kan på de flesta båtar utföras på plats i båten utan demontering av toppen. Jag har gjort det på minst ett tjugotal båtar med gott resultat. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser