Royerk 0 Postad 14 November , 2004 Hej. Det skulle vara roligt att se olika, plus och minus för rubricerande fenomen. Själv har jag en Amigo 23 men skall eventuellt byta upp mig en storlek. Fenkölade seglar ju snabbare än en långkölad och grundstötningar med en långkölad är väl inte lika farlig som med en Fenkölad? MVH Roy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst George Postad 14 November , 2004 Att lång köl skulle vara långsamare är en sanning med modifikation. Kontrollera gärna med Karlskrona Viggen och Albin Viggen där man behöll samma skrovform men på Albin men satte man dit fenköl. Hastighets ökning möjligen någon procent. Att man slår fortare med en fen köl är oomtvistligt men man har en ökad avdrift. En långkölad vänder inte om så fort men äter sig uppåt i giren. Min köl är lång och bullig i fören och knivsmal i akter ca 3 grader i långsled kilformighet. När jag seglar den så äter hon sig upp mot märket och får därmed en positiv avdrift. Men jag girar inte så snabbt och behöver lite större plats vid manövrering. Jag behöver å andra sidan inte sitta och kyv hålla pinn för att hålla kursen. Detta var något som den förra båten gav mig avsmak för. Frågar du mig så finner jag fördelarna i långkölen och att fenkölen känns slingrigare Om du går på grund med en långköl på typ sand/dy då sitter du där men en fenköl kan fås att vändas och lirkas loss. Vid direkt stengrundkörning så har krafterna fördelats på en längre sträcka på långköl, dessutom så har ofta långkölen en sluttande framkant varför en upåtgående rörelse bromsar in. Jag hörde på bryggan om en som ägt en långkölad och behövde vikt. Han hadde god kontakt på Gyttorp och köpte blyhagel och hällde i kölsvinet. Vikt fick han stadigt gick hon tills en stengrynna slog ett hål i framkant och på några minuter hadde större delen av vikten runnit ut. Han klara sig hem och har nu inplastade bly tackor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big1 0 Postad 15 November , 2004 Tror absolut att en lånkölad båt klarar grundstötningar bättre. Vår långkölade båt har fixat grundstötningar väldigt bra men det e ju inte på grund man ska segla. Fenkölade båtar seglar ju bättre, alla medel till snabba båtar har ju fenköl. Tar ganska lång tid å slå med en långkölad båt, det är ju mkt mer vattenmassa som ska pressas runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 16 November , 2004 Större våt yta ger långsammare båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trio 1 Postad 16 November , 2004 Några för och emot Långkölad Hållbarare kölinfästnig Lovgirigare i hårda vindar Oftare tunga på rodret. Ofta riktningsstabilare på läns (eller vid surfning ned för vågor) Kan ofta trimmas (i måttliga vindar) så att båten blir helt balanserad Kan ligga bi bättre Kan i ibland vara svårt att gå över stag (slå) (vid tex mycket sjö och liten vind) Ofta stort kölsvin som man kan stuva både det ena och det andra i. Ofta hopplösa att backa med (för motor) Fenkölad Går högre i vind (bättre kryssbåtar) Ofta snabbare (mer lättdrivna) Bättre manövrerbarhet (både för motor och segel) Ofta klenare kölinfästning Jag har haft bådadera det som jag upplevde som besvärligaste med den långkölade båten var dess relativt dålig manöverförmåga (mycket planering när man skulle in och ut i trånga hamnar etc) , så nu har jag en hybrid, dvs en fenkölad bår med en ordentlig skedda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arda 0 Postad 16 November , 2004 oftes er det vel sådan at mange lang kølede både er underigget det vil sige for lidt sejl i forhold til finne bådene hvis det er fart det gælder handler det jo også om vejret man sejler i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser