Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
Peraero

Intresse i Öresund för ngt liknande "Seglarveckan" ?!

Rekommendera Poster

Hej. Som ny inom båt(segel)världen. Köpte min Segelbåt i våras och har seglat runt i Öresund. Väldig härligt!

Men ngt jag har märkt är att det inte finns så mycket aktiviteter i öresund! 

Exempelvis ngt liknande Seglarveckan (29-30) längre upp på västkusten och i sthlm är det full fart hela tiden.

Hur kommer detta sig? Ingen som drar igång något eller finns intresset? Eller! Har jag missat att det faktiskt finns?

Så min fråga är i alla fall om det finns ngt intresse för att dra ihop något? Måste ju inte va en vecka utan fre-sön?! 

Jag ska ute med 4st killkompisar 13-14/8 och 27-28/8 Över till Dragör, in till köpenhamn kanske upp Västra hamnen. Kul om det vore ngt mer gäng som haka på! 

MVH Per

Ps: måste ju inte vara segelbåt ;)

post-10017516-1394236785,1658_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Per,

Bra iniativ! :) I vilken hamn ligger du i?

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena kära sjökamrat ;)

Jag ligger i Klagshamn, och planen är Dragör, segla ut på förmiddagen, sen grilla och köra lite party på båten ;) 

post-10017516-1394236785,2332_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl en väldig, väldig tur att vi slipper Seglartågsspektaklet här nere!

Stick till Båstad under tennisveckan om du vill uppleva ngt liknande på närmare håll.

P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tänka mig att merparten känner så! Men måste finns några som tycker som jag att det hade varit kul..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig! Här (Malmö) finns inte så jätte mycket. Det är ju över till köpenhamn som gäller för att få lite liv!

I Dragör kan man ha tur ibland att där är något håll i gång, men ganska sällan tyvärr. Jäkligt mysigt där annars! Detsamma gäller på Flakfort. Men det ska väl till att man är ett gäng som seglar över..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Det skulle kanske bli lite mer drag med ett kollektiv av seglare och motorbåtar... Det kunde vara en himla kul mix och man behöver inte ligga och bränna soppa i 23 knop. Livet i en motorbåt i 7 knop är grymt behagligt och motorerna tar ingen skada av denna fart... Sedan tillhör jag den typ av båtägare som tror att seglare och motorbåtsfolk kan ha mycket kul gemensamt. Vi delar samma element och skulle inte behöva ställa det ena mot det andra.

Dragör, Köpenhamn plus en massa andra hamnar på den danska sidan, inte minst Flakfort.

Vad menar du med Västra hamnen; inte den i Malmö väl? Ligger du där någon gång så håll ett öga på dina prylar för av någon underlig anledning finns det gott om klåfingriga typer där. Det är anledningen till att man inte ens har vattenslangar vid stationerna.

De stjäls!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på att TS har köpt sig en segelbåt.

Nu har ju seglartåget i Bohuslän egentligen inget med vare sig seglare eller segling att göra. Det har ju med hålligång, dunka-dunkamusik på hög volym och sprit och en del andra njutningar att göra. Att de sen förflyttar sig mellan hamnarna med båtar är ju en annan sak

För en massa år sen var det sammandrag av bilburna ungdomar som invaderade Smögen tex. Det var så många fulla ungdomar så att man fick stänga av Smögenbron. Det fanns helt enkelt inte plats för nån biltrafik över huvud taget på Smögen. Företelsen upphörde lika snabbt som den uppstod. Man åkte nån annan stanns där polisen inte var beredda.

I det perspektivet, så är ju seglartåget en mild västanfläkt. 

post-945-1394237481,9518_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglarvecka 29 är inget annat än en gräshoppssvärm som drar från äng till äng och skövlar och röjer. Svinar ner likt norskarna gör i Strömstad på skärtorsdagen. Inget att sträva efter alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pseudonym

Vi är gamla stofiler både du och jag, även om jag är betydligt mer stofil än du, fast jag just i denna fråga uttryckte mig lite mer försiktigt än du.

Om man tittar på seglartåget - det som hålls i Bohuslän - och har det som rikslikare för vad segling, sömanskap och navigation är för nåt, så har vi gamla stofiler missat nästan allt väsentligt.

Å andra sidan - så är den lokla motrörelsen - Jûllevegga nåt som passar oss bättre.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=3883548

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att denna tråd fick liv igen. Lagom för en ny härlig sommar =)

Vore kul å styra ett datum och plats och köra en träff Menar inte att det ska vara ngn dunka dunka och massa sprit! Men lite musik och lite sprit kanske hehe Flakfort och dragör har jag seglat till. Väldigt trevligt!

Någon som har förslag på tid & plats?

Med vänlig hälsning, Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra idé! Jag anmäler mig. 

Köra lite grillning eller nått, snacka sjöfylla och annat relevant :)

Hoppas fler är sugna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde ju förslag på tid och plats..

Nån gång i juli kanske?

Plats, ja varför inte Dragör eller Flakfort. I Dragörs södra hamn uppe vid den stora gräsplätten finns stora grillplatser med bänkar och bord, ingen som klagar där. Likaså på Flakfort, om man lägger sig på baksidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra initiativ!

De flesta av oss gamla uvar vill verkligen ha er unga seglare kvar på sjön och då måste ni ju få leva det liv ni trivs med. Tids nog blir ni trötta gamla uvar ni med. Och är då förhoppningsvis kvar på sjön (helst i en båt ni köpt begagnad av oss när vi inte orkar segla längrelaugh)

Seglartågsveckan består inte av seglare egentligen. Många har inte egen båt utan har lånat eller hyrt och tagit med ett gäng kompisar. Har sett att en del som hyr ut inte vill göra det v 29 för att inte få sin båt förstörd.

Hoppas ni får en fin säsong och att ni träffar många trevliga människor som blir glada över att se nya entusiaster på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cia - du börjar väl inte på att fundera på att sälja redan. För min del överlåter jag det problemt på mina barn.

Min nuvarande båt hade varit utmärkt för seglartåget. Man skulle kunna stämpa upp däcksalongstaket med 2x4 placerade på lämpliga ställen. Nu har jag ingen bom som man kan stötta sig mot när man är för full för att kunna stå upp, men de som jag skulle kunna tänka mig ta med ombord brukar inte va fulla. Däremot har nog vissa, tex jag själv, en aning svårt med balansen, av andra orsaker. Man skulle lätt kunna bygga ett skyddsräcke runt.

Med min bakgrund som ljudtekniker på amatörnivå, skulle jag lätt kunna fixa till en häftig ljudanläggning. 

Man skulle gå till Smögen i god tid - något dygn i förväg så man kunde ta den absolut bästa platsen vid kajen, mitt i smeten. Mina kompisar runt pensionsålder skulle jag kunna bjud på nåt starkt -päronsoda tex. Du och Magnus är naturligtvis välkommna. Det skulle ju sänka medelåldern och bättra på den kvinliga fägringen. 

Tänka att dra igång några riktigt häftiga låtar som Gamla Nordsjön och Ungmön påKärringön Kostervalsen och fram på kvällen när stämningen blir lite mera gråtmild hade ju en låt som Baladen om Briggen Bluebird av Hull passat bra in i stämningen.

Konstigt nog tror jag ett sån tilltag inte hade uppskattast alls av de andra deltagarna.

Bifogad bild tog jag idag på förmiddagen, när jag var och jobbade med en vandringsled på Holländarberget, längst väster på Smögen. Det var innom detta område Blue Bird måste ha förlist enligt visan, som ju är uppdiktad, men som lär innehålla fragment från tre andra dramatiska händelser. http://www.sjoberg.nu/ola/songs/s%C3%A5nger.asp?sang=1

Flakfortet är ju en intresant hamn. Var där en gång på 1990-talet http://sv.wikipedia.org/wiki/Flakfortet

Lycka till med planeringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen:

Låter lockande men jag kommer efter balladen vilja sjunga Vi går mot Utö för natten, godnatt små vågor som klucka (Visa från Mysingen tror jag den heter) innan jag vinglar till kojs.

Tror visst att ungarna skulle gilla tilltaget - volymdueller är kul.

Kommer kanske förbi med båten nästa sommar, då kan vi testköra. Kommer du hitåt i sommar så hör av dig så kanske ni kan följa med på en lite tur i norra skärgården (vi ligger på Gräddö)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur går det Per, har du funderat över något speciellt datum under sommaren som det vore lämpligt att dra iväg ett gäng och inta nån hamn? 

Måste ju börja sprida ordet snart :)

Raj Raj är iaf sjösatt och klar för sommarens bravader nu! 

Vilken hamn ligger du i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tal om Raj Raj - är det den här gamla godingen som gett inspiration till namnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej =) Sorry att jag stor dålig på att skriva.

Juli har jag semester. Vet att hela första veckan är jag borta. Men vad tycker ni? Måste det vara en helg? Kanske blir lite trevligare, 12-14/7 kanske? Dragör? Jag ligger i Klagshamn. Kanske ta dragör på fredag och Flakfort på lördag? Kul å röra på sig.

Med vänlig hälsning, Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte den blekaste faktiskt! Vem vet :)

Båten var redan döpt till Raj Raj när jag köpte den. Tyckte det var ett trevligt namn och dekalerna såg fräscha ut så det fanns ingen anledning till att döpa om henne.

Då båten jag hade tidigare hette Lättja, hade jag väl fått köra vidare med något annat från dödssyndslistan vid namnbyte ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är i princip ledig hela sommaren, glad student som försöker undvika sommarjobb, så för min del spelar det inte nån större roll! Men helst en helg, för då kan ju även dom som jobbar osv hänga på.

Ja 12-14/7 eller 19-21/7, någongång i mitten/slutet av juli iaf :)

Absolut, att avverka två hamnar är en god idé!

Jag ligger i Lagunen, Limhamn och har en del vänner som har båtar där, både segel och motor, som jag kan dra med. Sen även försöka få med lite av det motsatta könet ;)

Kan se om fler nappar här och om vi kan få till något datum, sen är det bara att börja sprida!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Raj Raj är ett lät och tevligt namn på en båt som ger många assossiationer.

Sången Raj Raj med Fürst är ju en parafras och ett sätt att driva med alla de gamla sterotypa sjömanssångerna, och sången innehåller ju i princip allt som har med sjömanslivet att göra - även om det är outsagt och döljt bakaom just Raj Raj

I dag har väl ordet Raj Raj mera innebörden av fest.

Hade jag köpt en båt som hette Raj Raj skulle jag aldrig någonsin övervägt att byta det.

De ä ett hemsket pen´t namn på en båd som en Lysekilare en gång sa till mig - fast den båten kallade han för Knut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Philip: Tjena,aha kul med polare med båtar också! Kg är sj med båt här nere, bor i Lund få min tjej pluggar här. Vi kanske ska göra en Facebook inbjudan/ewent!? Du/ni kan lägga till mig på FB Per Edström.

Med vänlig hälsning, Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då va det sommar igen!

Hur ser det ut med event och festtillställningar i Öresund i sommar?

Sj är nästa seglats planerad till Dragör 9-10/7 Utgår från klagshamn

MVH Per 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...